Beste,
Ik heb aan mijn familie te kennen gegeven dat ik niet wens in te stappen in de procedure. Helaas gaan ze toch overgaan tot dagvaarding.
Nu is mijn vraag: op welke basis ze me kunnen dagvaarden? Ik heb toch het recht om niet in een gerechtelijke procedure te stappen?
Alvast bedankt
Waarom zou u worden gedagvaard? Wat wordt er u verweten?
Zonder kennis van het inhoudelijke lijkt een antwoord onmogelijk.
Ik zal het kort even uitleggen.
Na de dood van mijn moeder zaliger heeft mijn vader mij en mijn broer opgedragen de erfenis te verwerpen. Helaas zijn ik en mijn broer daar op ingegaan, omdat mijn vader schulden heeft en hij dus zei dat we de erfenis moeten verwerpen
Het erfdeel van mij en mijn broer is door de verwerping naar de zussen en moeder van mijn moeder gegaan.
Toen mijn grootmoeder (dus de moeder van mijn moeder) overleed kwam er terug een stukje van het oorspronkelijke erfdeel terug naar mij en mijn broer.
Nu willen de zussen van mijn moeder het erfdeel van mijn vader in handen krijgen. Het erfdeel bevatte namelijk een huis waarvan mijn vader het vruchtgebruik geërfd heeft, en de rest van de erfgenamen (ik, mijn broer en mijn tantes) de naakte eigendom.
Mijn vader heeft het goed echter niet degelijk beheerd (hij heeft het huis laten verkrotten) en nu willen mijn tantes dus het vruchtgebruik opeisen wegens wanbeheer.
Om dat te kunnen eisen is er echter overeenstemming nodig tussen de erfgenamen. Mijn broer antwoord gewoonweg niet, en ik heb de rechtbank én de advocaat van mijn tantes te kennen gegeven dat ik geen partij wens te kiezen en dat het vruchtgebruik eigenlijk naar mij en mijn broer zou moeten gaan (ik weet het: we hebben er geen recht op omdat ik de erfenis van mijn moeder indertijd verworpen heb) of, de waarde van het vruchtgebruik aan de schuldeisers van mijn vader over te dragen.
Nu dreigt de advocaat dus met dagvaarding omdat ik niet wil meestappen in de procedure tegen mijn vader. Maar voor zover ik de wet ken is er geen grond voor dagvaarding aangezien ze allemaal mijn standpunt kennen.
PS: Ik heb twee jaar geleden aan mijn tantes gevraagd om me het stukje van de erfenis waar ik en mijn broer recht op hebben uit te betalen. Ze verwachten echter dat ik het aan hen wegschenk, wat ik uiteraard niet ga doen.