reizen binnen schengen

tunibe2
Topic Starter

reizen binnen schengen

#1 , 30 jun 2006 09:48

Beste

Mogen mijn vrouw en ik ons vrij verplaatsen binnen de schengen landen?
Mijn vrouw heeft een oranje kaart (attest v immatriculatie)

Alvast bedankt voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 01 jul 2006 09:49

Al wie wettelijk binnen de schengen-zone verblijft, mag zich er vrij in verplaatsen. Dit wil niet zeggen dat iedereen er vrij overal in mag gaan werken.

Zorg echter wel dat jullie papieren goed in orde zijn.

Bjorn Ketels

#3 , 01 jul 2006 16:41

Geachte,

Sinds de Schengenuitvoeringsovereenkomst van 19 juni 1990 mogen de binnengrenzen van de Schengenlidstaten op iedere plaats, zonder personencontrole, overschreden worden (artikel 2, eerste lid Schengenuitvoeringsovereenkomst).

Er zijn momenteel 15 Schengenlidstaten, namelijk Belgi?, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Itali?, Denemarken, Griekenland, Portugal, Spanje, Zweden, Finland, Oostenrijk, Noorwegen en IJsland (in 2007 komen daar de 10 nieuwe EU-lidstaten bij, m.n. Estland, Letland, Litouwen, Polen, Hongarije, Tsjechi?, Slowakije, Sloveni?, Malta en Cyprus).

Binnen de Schengenlanden reist men dus in principe "vrij", meerbepaald zonder systematische controles. Er kunnen echter toch controles plaatsvinden (voornamelijk ad hoc controles wanneer de openbare orde of de nationale veiligheid daartoe noopt en ook private controles door de vervoerders zelf, gelet op hun mogelijke aansprakelijkheid indien niet-EU-onderdanen zonder de vereiste documenten de Schengenruimte betreden) en bijgevolg moet U steeds over de nodige documenten beschikken. Ook de Schengenuitvoeringsovereenkomst bepaalt immers dat de afschaffing van de controles aan de binnengrenzen geen afbreuk doet aan de krachtens de wetgeving van de overeenkomstsluitende partijen geldende verplichtingen houder te zijn van titels en documenten of om deze bij zich te hebben en te tonen (binnen de EU, en dus a fortiori binnen Schengen, volstaat in de regel een gewone nationale identiteitskaart als reisdocument).

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Reclame

Lex

#4 , 18 jul 2006 14:50

Ik ben momenteel op rondreis in Polen, tot gisteren was ik nog Slovakije en vorige week was ik nog in Hongarije...van identiteitscontrole heb ik niets gemerkt.

sperwer

#5 , 18 jul 2006 15:40

Lex,

het is niet omdat ze slechts sporadische gebeuren dat je er geen problemen mee kan krijgen.

Er verblijven momenteel een 100 tal kinderen uit Slovakije via een caritas in Belgie en er zijn er al een paar die hier problemen hebben gehad met hun papieren.

Lex

#6 , 24 jul 2006 23:14

Jaja...ik geraak maar niet thuis.

Ben momenteel nog in Krakau.(BTW, leuke stad)

Terug naar “Andere”