ADR - verantwoordelijkheid

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

ADR - verantwoordelijkheid

#1 , 02 mar 2021 17:07

Beste lezers en experten

Ik vroeg mij af, welke verantwoordelijkheid draagt een vrachtwagenbestuurder bij het vervoeren van ADR?

Om het te kaderen: Mijn vader kreeg van de dispatcher van zijn werkgever (een transportfirma) de opdracht om een transport te doen. Later, bij een politiecontrole, bleek het om ADR te gaan. Mijn vader wist dit niet, hij heeft ook geen attest om dit te mogen vervoeren. Er volgt een serieuze boete voor het bedrijf, mogelijks zelfs een dagvaarding. Sinds dit voorval, is de houding van de werkgever tegen mijn vader veranderd en wordt hij slecht behandeld. Ze zetten hem bijvoorbeeld soms dagen aan een stuk op technische werkloosheid (wat voordien nooit gebeurde) en zijn ook absoluut niet vriendelijk tegen hem. Ze doen ook enorm moeilijk over dingen zoals het geven van mondmaskers (terwijl dit weldegelijk iets is dat de werkgever moet voorzien).

Mijn vraag is, wat is de verantwoordelijkheid van de vrachtwagenchauffeur in heel dat ADR-verhaal? Wat zegt de wet over de rol van de chauffeur hierin? Treft hij effectief schuld?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FengShui
Berichten: 20

#2 , 03 mar 2021 22:45

Ik ben geen jurist maar ik werk wel in de transportsector.

Uw vader zou normaal gezien een factuur, paklijst, msds sheet of dergelijke op de laadplaats moeten hebben meegekregen. Daaraan had hij de UN-nrs kunnen herkennen en dan is het zijn verantwoordelijkheid aan zijn dispatch te melden dat hij die zending niet mag laden.
Blijkt dat de planner dan toch nog zou gezegd hebben “laden en rijden”, ligt de verantwoordelijkheid bij de planner maar ook nog steeds bij de chauffeur gezien deze voor de cargo op zijn truck verantwoordelijk blijft.
Echter, zou geen enkele laadplaats die de ADR regels nauwgezet opvolgt, een zending ADR mogen laden zonder dat de chauffeur zijn ADR pas kan voorleggen.
En dan hebben we nog de dispatch, welke info hebben zij van de klant opgekregen over die cargo? Harmless chemicals, hazardous chemicals,...?
Er spelen dus meerdere factoren een rol hier.
Indien de dispatcher zelf incorrecte info had doorgekregen van de opdrachtgever, zal hij/zij deze zending ook foutief ingepland hebben.
Bleek echter dat de planning er wel van op de hoogte was dat dat een ADR zending was, ligt de verantwoordelijkheid op z’n minst deels bij de planner.
Maar het is wel een gegeven dat de chauffeur zelf verantwoordelijk is voor de goederen op zijn vrachtwagen, dus indien er wel degelijk UN-nrs op de betreffende documenten staat, en uw vader laadt desondanks die info toch nog een ADR zending, dan valt er helaas niet te ontkennen dat hij de verantwoordelijkheid mee draagt.
Normaal gezien zitten ADR goederen in speciale vaten/IBCs/andere chemical containers en staat de UN-nr eveneens op die verpakking vermeld.
Check die info even met uw vader na, dan kan er een gerichter antwoord gegeven worden.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 mar 2021 06:53

Verantwoordelijkheid is in principe voor alle betrokken partijen:

Belader
Bestuurder
Hun werkgever(s)

Aan de papieren had hij toch moeten of minstens kunnen zien dat het ADR is ?

Reclame

lohabra
Berichten: 1023

#4 , 04 mar 2021 09:00

Wie wélke verantwoordelijkheid draagt, wordt voor Vlaanderen geregeld in artikel 45bis

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... art45bisvg
Artikel 45bis. Lading van de voertuigen: specifieke voorschriften (enkel Vlaams Gewest)

§ 2. De bestuurder van een voertuig mag zijn voertuig niet gebruiken als het ladingzekeringssysteem van de in of op het voertuig vervoerde lading niet in overeenstemming is met de voorwaarden, vermeld in paragraaf 4.

De bestuurder van een voertuig moet:

1° een visuele controle uitvoeren om zich ervan te vergewissen dat de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en de andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig, zijn vastgezet;

2° zich ervan vergewissen dat de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig;

3° zich ervan vergewissen dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.

§ 3. In deze paragraaf wordt verstaan onder laadeenheid: een hoeveelheid goederen die zodanig is gebundeld of op een andere wijze bijeen is gebracht dat de behandeling, de stapeling en de opslag als één verpakkingseenheid kan plaatsvinden.

Als de primaire verpakking of laadeenheid van een goed beschadigd is of niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de goederen, moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend omhullen met een transportverpakking die onbeschadigd en stevig genoeg is om een afdoende ladingzekering mogelijk te maken.

De verlader bezorgt de vervoerder waarop hij een beroep doet vooraf schriftelijk alle informatie die de vervoerder nodig acht om de goederen te stouwen Die informatie bestaat minstens uit:

1° de aard van de laadeenheid;

2° de massa van de lading en elke laadeenheid;

3° de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in het midden ligt;

4° de buitenafmetingen van elke laadeenheid;

5° de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast;

6° de wrijvingsfactor van de goederen, als die niet is opgenomen in bijlage B van EN 12195:2010 of in de bijlage van de normen IMO/UNECE/ILO;

7° alle aanvullende informatie die vereist is voor de juiste zekering.

Als de verlader de vervoerder de opdracht geeft om containers of wissellaadbakken te vervoeren, verstrekt de verlader aan de vervoerder een verklaring waarin het gewicht van de vervoerde containers of wissellaadbakken wordt vermeld.

De vervoerder verschaft toegang tot alle ter zake doende documentatie van de verlader aan de bevoegde personen in het kader van een controle.

Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet aan al de volgende voorwaarden voldaan zijn:

1° de vervoerder voldoet aan de volgende voorwaarden:

a) hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor hij is gecontracteerd;
b) hij biedt op de plaats van laden een voertuig aan dat schoon en zonder structurele schade is;
c) hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis;
d) hij zekert de lading conform dit artikel;

2° de verpakker voldoet aan de volgende voorwaarden:

a) hij beschrijft de goederen. Die beschrijving bevat minstens de informatie, vermeld in het derde lid;
b) als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door spanbanden, beschrijft hij een alternatieve methode voor het zekeren van de goederen. Als die alternatieve methode specifieke eisen stelt aan het gebruikte voertuig, worden die vermeld;

3° de verlader voldoet aan de volgende voorwaarden:

a) hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer;
b) hij respecteert de maximale toelaatbare massa en de aslasten van het voertuig;
c) hij verstrekt de informatie, vermeld in het derde en vierde lid;
d) hij maakt een correcte zekering mogelijk;

4° de verzender voorziet in alle nodige documenten, met daarin minstens:

a) een correcte beschrijving van de goederen;
b) de massa van de totale lading;
c) alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking;
d) de kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.
In veel gevallen, wordt het de chauffeur onmogelijk gemaakt om integraal toezicht te kunnen houden op het veilig en correct laden van de goederen.
(oa omwille van Corona-maatregelen, veiligheidsvoorschriften ea).

Maar vergis je echter niet :
Nadien is de chauffeur wél zowat integraal verantwoordelijk voor de goederen die hij vervoert.
- zijn de aantallen wel in overeenstemming met wat op de CMR vermeld wordt ?
- is de primaire verpakking wel OK ?
- zijn er nergens verpakkingen beschadigd voordat ze geladen worden ?

Nog te weinig chauffeurs zijn zich hiervan terdege bewust,
Nog teveel chauffeurs dekken zich onvoldoende in, via rubriek 9 op hun CMR ("voorbehoud chauffeur").
of worden in deze 2 zaken gaandeweg nonchalanter in omdat ze nog niet met noemenswaardige problemen geconfronteerd geweest zijn.
Tot ze een stevig de lamp lopen bij een wegcontrole, of tot het een keer stevig mis gaat.

Vooral is hier de vraag :
hebben verzender, verpakker, en verlader integraal en correct gedaan waartoe ze wettelijk verplicht zijn ?
Indien neen : wat kan uw vader dienaangaande concreet bewijzen ?
En kon uw vader zulks redelijkerwijs geweten hebben of niet toen hij vertrok op het laadadres ?

Probleem opgelost - JurecaBE - moderator
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Tybo
Berichten: 145

#5 , 04 mar 2021 18:21

28 JUNI 2009. - Koninklijk besluit betreffende het vervoer via de weg of per spoor van gevaarlijke goederen, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen
Art. 16.Het is de verzender, de commissionair-expediteur, de vervoerscommissionair, de vervoerder en de bestuurder van het voertuig verboden gevaarlijke goederen te laden, te vervoeren, te doen laden of te doen vervoeren indien het vervoer niet voldoet aan de bepalingen van het RID of het ADR en van dit besluit.

Dat is het artikel in kwestie dat stelt wie allemaal verantwoordelijk is ...

Noot :
Wie wélke verantwoordelijkheid draagt, wordt voor Vlaanderen geregeld in artikel 45bis


>> Dit artikel gaat specifiek over ladingzekering en heeft niet onmiddellijk te maken met inbreuken ivm het vervoer van gevaarlijke goederen (...<<


PS : De W 15.07.2013 (bezoldigd zakenvervoer) - Art. 43.§3 - stelt ook nog het volgende :

De opdrachtgever, de verlader, de vervoerscommissionair of de commissionair-expediteur van een vervoer van goederen waarop de communautaire regelgeving, deze wet of haar uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn, worden op dezelfde wijze gestraft als de daders van de hierna genoemde inbreuken indien zij instructies hebben gegeven of daden hebben gesteld die tot deze inbreuken hebben geleid :
2° de niet-naleving van de voorschriften betreffende de veiligheid van de lading van de voertuigen;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”