Hallo,
Even een korte situatieschets: ik heb tien jaar een zaak gehad, een soort hotel laten we zeggen en wegens corona ben ik op 31/12 noodgedwongen moeten stoppen omdat ik het hoofd niet meer boven water kon houden.
Tijdens de eerste lockdown hebben veel mensen kortbij geannuleerd, in mijn reglement staat er dat ze als ze niet tenminste 14 dagen op voorhand annuleren ze mij het volledige bedrag zelfs schuldig zijn, maar ik heb veel begrip opgebracht omdat het een zeer rare situatie was. Dus ik heb tegen de mensen gezegd dat ze het voorschot dat ze al hadden betaald mochten meenemen naar een eventueel volgend verblijf (Want velen deden moeilijk over de voorschotten, dit om te voorkomen dat ik ze allemaal dan zou moeten terugbetalen want ik had geen inkomen en al mijn vakanties vielen weg). Ik had natuurlijk nooit gedacht dat deze situatie zo lang zou blijven aanslepen....
Tijdens de tweede lockdown is duidelijk geworden dat ik het hoofd niet boven water kon houden en ik heb dus mijn zaak moeten stopzetten om niet in de schulden te geraken. Mijn stopzetting is dus echt wel om economische redenen (geen faillisement).
Nu zijn er natuurlijk nog mensen die niet meer hebben kunnen reserveren die hun voorschot terugeisen. Het is niet uit onwil dat ik dit niet wil terugbetalen maar ik kan gewoon niet of ik zit aan de grond. Er zijn er die beginnen dreigen, maar kunnen ze de voorschotten terugeisen? Ben ik verplicht om die terug te betalen als ze geannuleerd hebben voor de periode waarvoor ze initieel hebben gereserveerd? Of ben ik verplicht omdat ik gezegd heb dat ze het mochten meenemen naar een evt volgend verblijf?
Alvast bedankt om mij hierin verder te helpen.