Mijn partner en ik twijfelen tussen het wettelijk stelsel, en stelsel van goederen.
We kijken nuchter naar de voor en nadelen, en hebben reeds gesproken met een notaris.
Onze bevindingen:
Scheiding van goederen:
Bij scheiding elimineer je een grote brok discussie wanneer de communicatie hoogstwaarschijnlijk stroef loopt
Ik kan mijn eigendom verder afbetalen zonder schuld aan de gemeenschap te creëren.
Zij kan een eigendom aanschaffen op haar tempo, met zelfde voordeel.
Volledige autonomie of eigen uitgaven, waar er men al niet meer over kan struikelen of discussieren.
Indien 1 van de 2 zelfstandig wordt, bescherming van de wederhelft.
Wettelijk stelsel:
Warm huwelijk vs koud huwelijk
Niet anticiperen op mogelijke scheiding. (financiele gevolgen kunnen groot zijn)
Betere bescherming bij zonder inkomen vallen partner (ziekte, ongeval, kiezen voor het gezin)
We willen de statistieken mbt het huwelijk niet in de wind slaan, laatste 10 jaar scheiden koppels vaker dan ze tesamen blijven. We willen elkaar ook beschermen tegen het op negatieve emotie gedreven hebzucht waar met regelmaat toch van horen. Anderzijds willen we elkaar ook wat indekken, juridisch, op het vlak van bescherming van diegene die door tegenslag of pech, financieel er niet op vooruitgegaan is en dan verlaten wordt.
Kunnen we aan de scheiding van goederen opties toevoegen, die ons meer gemoedsrust geven voor dit laatste geval? Waar het, god forbid, juridisch afdwingbaar is bij te passen?
Zijn er zaken mbt kinderen en scheiding die verschillen?
Mbt erfenis is het al duidelijk dat het wettelijk stelsel meer overlaat aan de partner, maar hier zijn mouwen aan te passen, had ik begrepen.
Alvast bedankt,
Een verliefd, nuchter koppetje.