Geachte,
Vanaf 1 juli zou ik met vervroegd pensioen willen gaan. Mijn intussen overleden echtgenoot was Nederlander (in Belgie wonend) en heeft zijn hele leven uitsluitend voor een NL firma gewerkt. Hij betaalde ook belastingen in NL en kreeg in zijn laatste levensjaar zijn pensioen uit NL. Na zijn overlijden blijk ik geen recht te hebben op een nabestaandenuitkering van zowel de SVB uit NL als vanuit de pensioendienst Belgie.
Mijn man heeft wel via zijn bedrijf en ook persoonlijk in NL aan pensioensparen gedaan met name het partnerpensioen en een bijkomende Anw pensioen via een pensioenfonds. Uit dit fonds krijg ik wel een partnerpensioen en een Anw pensioen.
Nu is mijn vraag :
1) bij het invullen van de aanvraag om vervroegd met pensioen te gaan in Belgie heb ik de pensioenverzekeringsbank opgeven van mijn echtgenoot, dus waaruit hij zijn pensioen uit NL ontving. Maar moet ik hierbij ook dit pensioenfonds opgeven waarbij mijn man aan pensioensparen deed ? Dus 3e pijler en deeltje 2e pijler.
2) En als men het moet opgeven wat precies houdt dit dan in voor het bedrag van mijn vervroegd pensioen?
3) Betekent dit dan ook dat als men in Belgie aan pensioensparen 3e pijler doet, dat dit ook moet opgegeven worden, want ja dat doe ik er ook nog naast.
Mag ik u alvast danken voor uw antwoord?
mvg Anne