Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.waarom lees ik dan in artikels op google dat de onderaannemer het geld bij de bouwheer kan gaan vorderen indien de hoofdaannemer de factuur niet betaald?
Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .
Die leverancier kan ook nooit het bedrag vorderen van u , want u hebt geen overeenkomst met die leverancier .
Is toch niet moeilijk ?
Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
ik heb zojuist naar het contract gekeken, en er wordt verwezen naar de offerte van de ramenfirma (maar er staat geen ref nr. bij).Alles hangt ook af van hoe de ramenhistorie werd omschreven in het oorspronkelijke contract met de hoofdaannemer...
maar de aannemer stelt nu voor om een nieuwe offerte voor ramen goed te keuren, dus het gaat over een nieuwe leverancier van ramen. Deze vraagt ook een voorschot van 50%, maar mijn aannemer vraagt om dat voorschot aan hem te betalen. Stel als de ramen worden geleverd en ik betaal aan mijn aannemer en hij betaalt het geld niet aan de leverancier van ramen, dan komt die firma bij mij aankloppen om zijn geld te halen ,of niet?Dat kan inderdaad:
"Artikel 1798 BW:
Metselaars, timmerlieden, arbeiders, vaklui en onderaannemers gebezigd bij het oprichten van een gebouw of voor andere werken die bij aanneming zijn uitgevoerd, hebben tegen de bouwheer een rechtstreekse vordering ten belope van hetgeen deze aan de aannemer verschuldigd is op het ogenblik dat hun rechtsvordering wordt ingesteld.
De onderaannemer wordt als aannemer en de aannemer als bouwheer beschouwd ten opzichte van de eigen onderaannemers van de eerstgenoemde."
Maar in uw geval is het de onderaannemer die in gebreke blijf om uw voorschot terug te storten.. Dus het omgekeerde.en totaal onnuttig in uw geval.
[/quote]Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
[/quote]Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
Ontbinding is t.a.v. onderaannemer . Niet van hoofdaannemer .Aangezien de credit nota een bewijs van ontbinding is, kan ik dan mijn aannemer betalen voor de werken die hij heeft uitgevoerd tot nu toe en zelf de ramen uitbesteden aan iemand die ik zelf kies?
Idem dito voor dat voorschot, vrees ik. U hebt dus aan de verkeerde betaald, vrees ik ook nog. Hoofdaannemer (eigenlijk gewoon DE aannemer) heeft niets ontvangen, dus kan daar geen rekening mee houden.Ontbinding is t.a.v. onderaannemer . Niet van hoofdaannemer .Aangezien de credit nota een bewijs van ontbinding is, kan ik dan mijn aannemer betalen voor de werken die hij heeft uitgevoerd tot nu toe en zelf de ramen uitbesteden aan iemand die ik zelf kies?