Nadat ik het voorschot aan de onderaannemer had betaald, stuurde ik mijn aannemer een screenshot van mijn betaling (via whatsapp) waarop hij 'prima" antwoordde. Zou dit als bewijs kunnen gelden?U kan niet bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
In beginsel hebt u een overeenkomst met de hoofdaannemer, niet met de onderaannemer, en betaalt u dus aan de hoofdaannemer, niet aan de onderaannemer. U moet dus uw voorschot terugvragen bij de onderaannemer en verder met de hoofdaannemer afspreken om de werken te laten uitvoeren. Het voorschot daarvoor betaalt u aan de hoofdaannemer. U hebt geen overeenkomst met zijn onderaannemer. Ik zie niet in op welke grond u de overeenkomst kan laten ontbinden, tenzij u kan bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
U kan altijd de overeenkomst met de hoofdaannemer ontbinden als u de in de overeenkomst bepaalde schadevergoeding betaalt, of als u de hoofdaannemer vergoedt voor alle schade die hij lijdt en de winst die hij derft.
ik heb de hoofdaannemer niet omzeilt omdat de zaakvoerder van de verbouwingsfirma (een zeer jonge kerel en zijn firma is recent vorig jaar in september opgestart en ik ben zijn eerste klant) mij de factuur van de leverancier van ramen zelf heeft opgestuurd via e-mail. Daarna heb ik hem gevraagd op welke rekening het bedrag moest gestort worden en hij antwoordde dat ik het op de rekening moest betalen die vermeld stond op de factuur, dus de rekening van de ramen firma.Heel raar verhaal. U hebt het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door de hoofdaannemer te omzeilen. Hoe bent u op het idee gekomen om (nota bene!) zelfs 50% voorschot direct te betalen aan de leverancier als de levering en plaatsing van die ramen in uw aannemingsovereenkomst stond? Heeft hij u zijn rekeningnummer gegeven? Was de aannemer ervan op de hoogte of wist er niets van? 30% Voorschot is al veel, 50% zou me direct op oplichting lijken.
Ik heb whatsapp berichten van de zaakvoerder, hij is diegene die mij de factuur (op mijn naam) naar mij heeft gemaild. Daarna heb ik hem een screenshot van de betaling van het voorschot bezorgd en hij antwoorde "prima"."Als u dat zwart op wit kunt bewijzen dan is de hoofdaannemer betrokken partij.
Stuur hem uw bewijsstukken om hem wakker te schudden.
Hebt u die niet (meer) dan staat u NERGENS.
Ofwel houdt u zich aan het oorspronkelijke contract met hoofdaannemer ( waarin wellicht al voorschotten voorzien waren ) , en dan is het voor de aannemer te nemen of te laten .
Zij zijn het tenslotte ( wellicht door onervarenheid ) die u op het verkeerde pad gezet hebben , en mogen nu ook een geste doen .
Sluit mij hierbij aan.Wanneer gaan mensen eens leren om bij belangrijke overeenkomsten al die whatsapp berichten achterwege te laten ?
Een berichtje " prima " is een zéér mager bewijs .
Onderaannemer dagvaarden tot onmiddelijke betaling . ( de creditnota is bewijs van ontbinding overeenkomst , samen met uw bewijs van betaling , in zoverre er een overeenkomst was ) .
Voorschotten aan een hoofdaannemer kunnen overeengekomen worden in een schriftelijke overeenkomst , voor aanvang van de werken , en kunnen onderhandeld worden .
Ofwel houdt u zich aan het oorspronkelijke contract met hoofdaannemer ( waarin wellicht al voorschotten voorzien waren ) , en dan is het voor de aannemer te nemen of te laten .
Zij zijn het tenslotte ( wellicht door onervarenheid ) die u op het verkeerde pad gezet hebben , en mogen nu ook een geste doen .
Het is de overeenkomst die u hebt met hoofdaannemer die hier van tel is . ( wie zij dan verder contacteren maakt uw zaak niet uit ) .De aannemer heeft een andere ramen firma gecontacteerd en een offerte ontvangen, nu zegt hem daar ook een voorschot voor te betalen maar dan rechtstreeks op zijn rekening. Ik ben daar geen voorstander van:
Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .Straks betaalt hij de factuur niet van die ramen firma en komen ze bij mij aankloppen om het bedrag te vorderen. Hoe kan ik dit vermijden?
waarom lees ik dan in artikels op google dat de onderaannemer het geld bij de bouwheer kan gaan vorderen indien de hoofdaannemer de factuur niet betaald?
Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .
Die leverancier kan ook nooit het bedrag vorderen van u , want u hebt geen overeenkomst met die leverancier .
Is toch niet moeilijk ?