Beste,
Ik woon reeds 38 jaar in mijn woning. Een driegevel in het centrum van de stad, naast een school. Geen industriezone, geen appartementen in de straat, grote rijwoningen en driegevelwoonsten. Mijn buurman is steenkapper, hij bewerkt blauwe steen. 20 jaar geleden werden er vooral grafzerken verkocht en kleine opdrachten voor het bewerken van blauwe steen. Stelselmatig zijn de activiteiten opgedreven en wordt er 6 dagen op 7 gewerkt, meestal 12 uur per dag. (In de zomer vaak van 6u tot 21.50u)
's ochtends hebben we vooral hinder door de zware vrachtwagen met kraan die aan het laden en lossen is. Bepaalde leveringen zijn soms om 4u 's nachts. We ondervinden vooral hinder door de trillingen die in heel het huis voelbaar zijn. Het geluid kunnen we best verdragen, een muziekje opzetten vinden we geen probleem. Enkel tijdens de zomermaanden ergert het ons dat we niet van onze tuin kunnen genieten zonder het permanente lawaai van slijpschijven, grote rollende kranen en brekende stenen.
Enkele jaren geleden hadden we ook veel last van het stof, we zijn meermaals in dialoog gegaan met de buurman, waarop hij een stof afzuig systeem plaatste. Helaas dient dit toestel regelmatig uitgekuist te worden en is mijn huis tijdens die handeling volledig in het stof. Binnen hebben we enorm veel stof, de buitengevel, ramen, deuren, zelfs enkel bomen in de tuin zijn bedekt met een laagje steenstof.
De buurman lacht de problematiek weg, de milieudienst oppert voor verdere dialoog. Als er iemand langskomt om de hinder waar te nemen, worden de activiteiten tijdelijk gestaakt. Ik heb reeds filmpjes en foto's, maar trillingen laten zich niet zo makkelijk registreren.
Mijn partner en ik ondervinden heel zware hinder tijdens het thuiswerken. De kinderen ondervinden concentratieproblemen, raken moeilijk in slaap door de werken, zijn te vroeg wakker door de werken van de buurman.
Kan ik hier spreken over genotsbederf? Welke acties kan ik ondernemen?