Huurcontract van 2012, geregistreerd.
Erkend technicus 1 (manusje van de verhuurder) = Jef
Erkend technicus 2 = Gerard
Erkend technicus 3 (onafhankelijk van Jef en Gerard) = Michel
Eind 2016 wordt de oude, kapotte cv ketel in de badkamer vervangen door een condensatieketel type C, met Jef als installateur.
Eind 2018 zijn er problemen met de ketel omdat die om de 5 stappen uitvalt. Jef fixt het en zegt dat hij begin 2019 langs komt voor de keuring.
Jef keurt in dan in 2019 die ketel, en bevindt hem als veilig en goed, aangesloten als type C (haalt lucht van buiten). Dit ondanks dat het toestel door hem in 2016 aangesloten werd als een type B en dat er een waterlek is boven de ketel. Na zijn keuring zit ik ongeveer 5 dagen zonder verwarming, omdat de ketel weer blijft uitvallen.
Jef weet het niet meer en belt zijn specialist, Gerard. Die werkt er 5 dagen aan (dus al 10 dagen zonder verwarming), en vervangt alle mogelijke stukken. Uiteindelijk werkt het toestel, maar Gerard zegt dat hij niet echt weet wat er mis mee was. Hij gaat ook boos weg als hij watersporen ontdekt boven en op de zijkant van de ketel, daar er een waterlek in het dak is boven het toestel.
In 2019 stelt dienst wonen vast dat het toestel aangesloten is als type B, maar zegt dat er gewoon genoeg verluchting moet zijn en dat het ok is (verluchtingsrooster in badkamer en onderbroken luchttoevoer van de dubbelwandige schouw).
Nu komt eind 2020 Michel langs om de ketel te keuren. Hij verklaart hierbij in zijn attest dat het toestel goed werkt, maar niet veilig is, daar niet wettelijk aangesloten als een type C. Het lek kon hij niet vaststellen omdat het al even niet geregend had. Hij vermeldt ook dat de ketel uitvalt omdat hij waarschijnlijk niet genoeg lucht krijgt. Ik krijg zijn attest begin 2021 per mail.
Als bewijs dat de ketel niet veilig is verwijst hij mij naar
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ventilatie, met name:
Sinds 2015 is het plaatsen van open toestellen (type B, ‘atmosferische’) verboden in badkamers, WC’s, slaapkamers, stortbadruimtes of opschikkamers. Bestaande toestellen mogen wel in gebruik blijven op voorwaarde dat hun luchttoevoer en de afvoer van verbrandingsproducten voldoen aan de gestelde eisen.
Bij vervanging van een open toestel (type B) in een van de genoemde ruimtes, moet dus gekozen worden voor een gesloten toestel (type C). Dat zijn doorgaans condensatieketels, die veiliger en zuiniger zijn.
Ik stuur attest door naar verhuurder met vermelding dat de ketel regelmatig uitvalt, en die weigert het attest te aanvaarden omdat "Jef in 2019 gezegd heeft dat het toestel veilig is" en "Dat dienst wonen gezegd heeft dat het ok is". Hij reageert ook niet op het feit dat de ketel uitvalt.
Een paar dagen erna stuur ik hem weer een mail om hem eraan te herinneren dat ik om de 5 stappen zonder verwarming zit. Geen reactie.
Weer enkel dagen erna stuur ik hem opnieuw een mail met foto's als bewijs dat de ketel nog steeds uitvalt en met de vraag om niet Jef te sturen, omdat ik die mens echt niet meer vertrouw. Ook met het voorstel dat ik zelf een nieuwe, onafhankelijke technicus bel, en hem de rekening doorstuur. Geen reactie.
De dag erna stuur ik hem een sms om te vragen of hij de mails gezien heeft, geen reactie.
Twee vragen:
-Wie heeft er nu gelijk, Michel of Dienst Wonen?
-Mag ik na 3 mails en een sms zelf een technicus bellen en de rekening afhouden van de volgende huur? Die zal waarschijnlijk gewoon staven wat Michel gezegd heeft, maar dan heb ik wat meer bewijzen??