Mijn huurcontract loopt na 9 jaar af op het einde van april dit jaar. Dit werd opgezegd door de verhuurder daar de 9 jaar verstreken zijn.
Nu stuurt de verhuurder mij een bericht dat ik al drie maanden voor het einde van de huur de woning in een zodanige staat moet stellen dat ze kan bezocht worden door nieuwe kandidaat-huurders, en indien ik dit niet doe, dat hij mij een wederverhuringsvergoeding zal aanrekenen.
Na wat opzoekwerk vind ik het volgende:
‘In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt’.
Ik weet al ervoor dat hij zal aandringen dat ik drie maanden voor het einde van de huurperiode zijn hele huis herschilder en terug zet in de staat van intrede. Er zijn ook verschillende gebreken (loskomend plaaster, constructiebarsten, schade door waterlekken,... waarvan hij al aangetekend op de hoogte werd gesteld) die duidelijk voor hem zijn, maar hij wil dit schijnbaar niet inzien en zal ook proberen dit in mijn schoenen te schuiven.
Is de wederverhuringsvergoeding hier van toepassing? Is gewoon kuisen, een beetje opruimen en zorgen dat de ruimtes goed toegankelijk zijn genoeg of kan hij van mij eisen dat ik alle werken die normaal op het einde van de huur moeten uitgevoerd worden al drie maanden voor het einde van de huur uitvoer?
Wat kan hij juist van mij eisen in die drie maand voor het verstrijken van het huurcontract?
Ik heb ook verschillende kleine plekken op de muren door mijn eigen onachtzaamheid. Buiten dit is zijn verf in perfecte staat. Is het genoeg dat ik gewoon enkel deze plekken in dezelfde kleur overschilder op het einde van mijn huurperiode, daar zijn verf normaal gezien toch na 9 jaar afgeschreven is? Of moet ik heel de muur herschilderen?