Beste,
Dit is eerder een algemene vraag, waarop ik niet echt een duidelijk antwoord vind: kan een agent een boete intrekken/schorsen?
Ik vroeg me dit af naar aanleiding van een boete die een vriend kreeg. Hij is zelfstandige en was na middernacht nog aan het werken (vrachtwagen laden voor de dag er op). Er kwam een politiepatrouille langs en 1 van de agenten schreef hem een boete voor op straat zijn na de avondklok. De vriend weigerde de boete, en moest dus naar het kantoor voor verhoord. Daar vertelde de agent zelf (het was dezelfde die de boete schreef) dat de boete 90% zeker geseponeerd kan worden.
Daarom vroeg ik mij nu af of een agent hier zelf kan optreden. Kan een agent zelf een boete nietig verklaren die hij uitschreef, bv omdat hij inziet dat hij zich vergiste? Of kan een agent bv een verklaring afleggen waarin hij aan de politierechtbank vraagt een boete te laten seponeren? Eventueel als getuige optreden en vertellen dat hij zich vergiste? Ik neem aan dat dat laatste louter theoretisch mogelijk is, maar kan het ook deontologisch (is dat het woord?)?
Bedankt.