Mijn vraag bestaat deels uit bouwkundig, en deels juridisch:
Kan ik hier überhaupt iets aan doen?
De dakgoot kan ik niet uitbreiden, deze is nu een standaardmaat (bij normale Belgische weersomstandigheden is dit voldoende). Als ik deze zou vervangen door een extreem brede dakgoot, zit ik over de perceelsgrens.
Daar kun je altijd iets aan doen . ( mits wat inspanningen , afhankelijk van de ligging enz.. )
Hiernavolgend bouwkundige en juridische mogelijkheden , ons aangereikt door het onovertroffen Veldwetboek :
Art. 15. Iedere eigenaar die ter bevloeiing van zijn erf gebruik wil maken van natuurlijk of kunstmatig gewonnen water waarover hij het recht heeft te beschikken, kan tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling het recht verkrijgen om dit water over de tussengelegen erven te leiden.
Art. 16. De eigenaars van de lager gelegen erven moeten het water van de aldus bevloeide gronden ontvangen, met dien verstande dat hun een vergoeding verschuldigd kan zijn.
Art. 17. Dit recht om water over de tussengelegen erven te leiden kan onder dezelfde voorwaarden worden verleend aan de eigenaar van een moeras of van een geheel of gedeeltelijk overstroomde grond om het schadelijke water afloop te geven, alsmede aan de eigenaar van een vochtige grond die door middel van ondergrondse leidingen of van greppels moet worden drooggemaakt.
wat doe je dan als je het regenwater deels laat aflopen naar de openbare weg, en die openbare weg plots een kleine twintig centimeter hoger aangelegd wordt, zodat het regenwater niet meer weg kan?
Ook voor dit probleem kan er gedacht worden aan het bovenstaande , al naargelang de plaatsgesteldheid .
Het moge verder duidelijk zijn dat deze topic , en de diverse bijdragen een ietwat ironisch/sarcastisch kantje hebben ; en dus met een korrel ( strooi) zout moeten genomen worden .
Noteer dat water een eindproduct is van sneeuw , en als dusdanig mag beschouwd worden . Ook al hebben de afzonderlijke stadia andere eigenschappen ( en gevolgen ) .