Opzettelijke slagen en verwondingen

Gonny
Topic Starter

Opzettelijke slagen en verwondingen

#1 , 21 okt 2009 21:04

Mijn man is niet lang geleden opzettelijk aangereden door een ontslagen collega op zijn werk. Deze persoon heeft bijna een km met mijn man op de motorkap rondgereden. Daarna is mijn man van de wagen kunnen springen. En heeft de dader vluchtmisdrijf gepleegd. Er is een proces verbaal opgemaakt tegen deze persoon met opzettelijke slagen en verwondingen. Nu kregen wij pas een brief van het parket in de bus dat deze zaak voorkomt. We vragen ons nu af of we hier recht hebben op schadevergoeding. Mijn man heeft geen fysieke letsels overgehouden, maar is er emotioneel wel een ganse periode slecht van geweest. Heeft iemand een idee wat we hier best mee kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 21 okt 2009 21:36

u kan zich burgerlijke partij stellen en misschien een schadevergoeding eisen, maar ik ben niet zeker of dat in dit geval kan voor 'morele' schade. (heeft u schade geleden die u kan bewijzen?)informeer u bij een advocaat die thuis is in strafzaken.

Lanfrancus van Pavia

#3 , 21 okt 2009 21:38

U kunt zich burgerlijke partij stellen en dan zo schadevergoeding verkrijgen van de correctionele rechtbank.
Of u wacht het vonnis af van de strafrechter, en gaat met dit vonnis schadevergoeding vorderen bij de burgerlijke rechter op basis van 1382
Cassatie zaait wat mist

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2009 22:02

Hebt u een familiale verzekering?

Normaal hebt u dan recht op bijstand van een advocaat op kosten van deze verzekering voor dit soort zaken.

scorpioen

Gonny
Topic Starter

#5 , 21 okt 2009 22:04

Hebt u een familiale verzekering?

Normaal hebt u dan recht op bijstand van een advocaat op kosten van deze verzekering voor dit soort zaken.

scorpioen
Ga hiervoor morgen zeker al eens horen, dan haalt die jaarlijkse premie nog eens iets uit. Iedereen alvast bedankt voor het advies, hoop dat we iets kunnen bewijzen van schade.

Franciscus

#6 , 22 okt 2009 18:14

Normaal gaat u bij het opstellen van PV bij politie een attest klachtneerlegging hebben gekregen. U had zich dan kunnen registreren als slachtoffer. gezien de feiten is er geen slachtofferhulp aangeboden geweest door politie = wettelijk verplicht. zelfs als u neen zegt MOET de officier dat dorogeven EN tekenen ALS wel te geven. Dit zijn zeer ernstige feiten en normaal zal parket dader laten voorleiden (voor onderzoeksrechter).
Slagen en verwondingen .... is dat alles normaal zou dat gekwalificeert kunnen worden als poging doodslag met een 'iets' hogere strafmaat.

ASAP uw verzekering in kennis stellen - advocaat aanstellen -
Ter zitting wordt pas echt de burgerlijke partijstelling gevraagd.
Normaal zal de politie dat ook al wel in haar PV zetten zodat men op het parket dat al weet maar wettelijk gebeurd dat ter zitting.
us advocaat zal dan wel zeggen wat en hoe.

Gonny
Topic Starter

#7 , 22 okt 2009 21:46

Normaal gaat u bij het opstellen van PV bij politie een attest klachtneerlegging hebben gekregen. U had zich dan kunnen registreren als slachtoffer. gezien de feiten is er geen slachtofferhulp aangeboden geweest door politie = wettelijk verplicht. zelfs als u neen zegt MOET de officier dat dorogeven EN tekenen ALS wel te geven. Dit zijn zeer ernstige feiten en normaal zal parket dader laten voorleiden (voor onderzoeksrechter).
Slagen en verwondingen .... is dat alles normaal zou dat gekwalificeert kunnen worden als poging doodslag met een 'iets' hogere strafmaat.

ASAP uw verzekering in kennis stellen - advocaat aanstellen -
Ter zitting wordt pas echt de burgerlijke partijstelling gevraagd.
Normaal zal de politie dat ook al wel in haar PV zetten zodat men op het parket dat al weet maar wettelijk gebeurd dat ter zitting.
us advocaat zal dan wel zeggen wat en hoe.
Heb vandaag de verzekering op de hoogte gebracht, zouden dit nu doorsturen en ik zou hier dan iets van horen. Hun advocaat zou ons dan ook als burgerlijke partij stellen op de hoorzitting. Maar bij de politie heeft mijn man niet de vraag om slachtofferhulp of dergelijke gekregen. Blijkbaar waren bij de politie de woorden 'poging tot doodslag' ook wel gevallen, maar op de papieren die ik nu doorgekregen heb van het parket staat 'opzettelijke slagen en verwondingen'. Nu is deze persoon blijkbaar al wel voor andere zaken gekend bij politie wegens agressie naar zijn ex vriendin. Ik weet gewoon niet goed waar we aan toe zijn, zeker omdat mijn man geen fysieke letsels heeft over gehouden. Emotioneel is hij er wel even gekraakt van geweest, maar aangezien ik hem met geen stokken naar een psycholoog kreeg staat hier verder ook niets van op papier. Anderzijds heeft mijn man ook het gevoel dat deze persoon bij een mogelijke veroordeling sowieso in beroep zal gaan en wil hij niet dat we nog geld in een advocaat moeten steken wanneer de kans erin zit dat hij er toch zomaar vanaf komt en wij met nog extra kosten.

Franciscus

#8 , 23 okt 2009 18:08

Kosten advocaat - worden of kunnen verhaald worden op tegenpartij.
Trouwens een eenbvoudige verklaring volstaat ook - maar u hebt een advocaat dus maak er gebruik van.
Politie moet wel zulk attest afleveren en moet eveneens slachtofferhulp aanbieden.
Dit moet nu trouwens ook vermeld worden in PV.
Neem eens contact met de dienst slachtofferzorg/hulp van uw zone.

sushi

#9 , 25 okt 2009 17:31

zo een situatie kan ook via verzekering .... maar dan geen slagen en verwondigen maar aanrijding..... gaat sneller...

Franciscus

#10 , 26 okt 2009 18:08

een aanrijding is een onopzettelijk feit
dit is een opzettelijk feit en als dusdanig ook door parket voor correctionele RB gebracht en niet naar politierechtbank verwezen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”