#9 , 12 jan 2021 12:50
Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Dus u heeft recht om uw deel van het huis te vragen. (Kan dus ook zijn dat de overige erfgenamen bereid zijn om in onverdeeldheid te blijven. Dat is hun goed recht, maar u moet wel uw deel uitbetaald krijgen. De broer kan uw aandeel uitkopen)
Ik neem aan dat de vereffening en verdeling van de nalatenschappen van uw ouders via een notaris verloopt?
Indien ja, dan zal de notaris in uw deel de waarde van uw gedeelte in de woning verrekenen. Indien uw broer in de woning wil blijven wonen kan hij, mits iedereen akkoord is over de overnameprijs, de woning overnemen en zijn mede-erfgenamen 'uitkopen'. Indien men niet akkoord geraakt over de waarde van de woning kan men overeenkomen dat de notaris de woning zal schatten, of dat er een onafhankelijke schatter wordt aangesteld die de waarde en de huurprijs van de woning bindend zal bepalen. Komt men er helemaal niet uit, dan zal het een openbare verkoop worden, (indien de in het huis wonende broer geen beroep doet op de wet van de kleine nalatenschappen indien het KI van de woning lager is dan 1.565 €. Indien de broer zich er wel op beroept dan kan er geen openbare verkoop gebeuren en dienen de erfgenamen zich tevreden te stellen met de schattingsprijs van de woning.)
Indien er nog geen notaris is aangesteld dan kan u, via een verzoekschrift, de uit-onverdeeldheid vragen bij de familierechtbank. Vredegerecht is niet bevoegd. De familierechtbank zal dan een notaris aanstellen om de gerechtelijke vereffening en verdeling uit te voeren.
De kosten voor de familierechtbank zijn niet zo hoog, ik meen 120 € en daar komen dan nog de kosten van de deurwaarder bij voor het verzoekschrift (300 - 400 €). Deze kosten worden door de familierechtbank gewoonlijk ten laste van de massa gelegd, dus te verdelen tussen alle erfgenamen à rato van hun aandeel in de nalatenschap. Het zijn de advocaatkosten die de grote kost zijn, en deze kosten zijn volledig voor u zelf. En ook de notariskosten liggen igv een gerechtelijke vereffening en verdeling 50% hoger dan igv een minnelijke V&V (maar worden ook verdeeld onder alle erfgenamen)
Indien u juridisch niet voldoende onderlegd bent zou ik niet zonder advocaat naar de familierechtbank gaan. U zal anders alle conclusies zelf moeten schrijven en zorgen dat u alle rechtsprocedures correct volgt ...
Ook voor de procedure voor de notaris neemt men meestal een advocaat. Dit zou u eventueel zonder advocaat kunnen doen, gezien er van de notaris verwacht wordt dat hij 'onpartijdig' is ... (Alhoewel in de praktijk ...). Maar ook voor de notaris zal u zaken op papier moeten zetten en bindende PV's moeten ondertekenen...
Gezien uw broer nog in de ouderlijke woning verblijft, naar ik meen te begrijpen, is hij minstens vanaf het overlijden van de laatste ouder een woonstvergoeding (= huur) verschuldigd aan de mede-erfgenamen. De notaris zal dit mee opnemen in zijn staat van vereffening en verdeling. U heeft daar dus ook, voor uw aandeel in de nalatenschap, recht op.
Maar ik zou toch de raad geven om er in onderling akkoord, minnelijk uit te geraken... als was het maar om het kostenplaatje niet al te hoog te laten oplopen...
Ik heb naar best vermogen proberen te antwoorden op uw vragen... Andere forumleden zullen mij hopelijk corrigeren indien niet OK neem ik aan ...