Hallo,
Ik ga gewoon meteen beginnen.
Ik ben net 11 maanden dakloos geweest, na een ontslag kon ik de huur niet meer volledig betalen. Via het OCMW ben ik in een crisiswoning terecht gekomen. Het was verplicht in budgetbeheer te gaan. Dit was tegen mijn zin.
3 maanden later hadden ze al mijn spaargeld opgebruikt.
Nu heb ik mijn eigen plek.
Ik wil budgetbeheer stopzetten, maar omdat de huur voor de crisiswoning pas betaald word de 15e van de volgende maand, zat ik met overlapping van twee huren en maar genoeg geld om 1 te betalen.
Dus stel ik het OCMW voor om de huur van de crisiswoning op afbetaling te doen zodat ik niet meteen met huurachterstal begin.
Men weigerd dit. Stelt me een ultimatum voor dat luidt:
De huur afbetalen is ok. Maar dan moet ik in budgetbeheer blijven tot het afbetaald is, anders geen afbetalingsplan en word mijn resterende inkomen én mijn net aangevulde spaargeld ingehouden.
Ik heb nee gezegd.
En ze hebben wel degelijk al mijn geld ingehouden en ik start nu met huurachterstand.
Kunnen zij dit zomaar doen wanneer ik duidelijk, op papier, dus er is bewijs, vraag om een afbetaling?
Dit is toch niet normaal?
Met zo een start zit ik binnen de kortste keren terug in hetzelfde bootje.....
Kan ik hen aanklagen?
Als u vragen heeft waarom ik neen heb geantwoord:
Toen ik schoolverlater was ben ik radeloos bij hen gaan aankloppen, zonder schulden.
5 jaar later (waarvan 3 gewerkt) had ik plots meer dan 12000€ schulden van een opstapeling bewust onbetaalde rekeningen.
Dus heb ik me kwaad gemaakt, waarop men mij geschorst heeft.
De daaropvolgende jaren heb ik hard afgezien om die schulden naar beneden te halen. Er was nog 3000€ over. Daar heb ik voor gezorgd, alleen.
Dan volgde mijn ontslag en een paar tegenslagen.
Waarop ik hier terecht kwam, zij voor het eerst in 7 jaar mijn leven terug in handen hebben en na 3 maanden is al mijn spaargeld op.
En nu deze bedreiging. Blijf bij ons of kus je geld gedag. Op wat slaat dat nu? Dit kan toch niet legaal zijn?..
Alvast bedankt!