Bedankt voor jullie reacties.
@Freelance: mag de verkoper zomaar een schadeloosstelling vragen als dit niet voorzien is in de voorwaarden?
Die billijke tegemoetkoming, is dit iets dat bij wet staat beschreven? In het andere geval kan hij toch zomaar niet een bedrag van ons eisen, zonder dat dit beschreven staat?
Verder denk ik ook wel dat de verkoper goed/gematigd gaat reageren. Het gaat namelijk om een familiebedrijf die een goed gevulde agenda heeft.
Op die manier zie/hoop ik van hun zijde niet dadelijk de nood om hierin strikt te zijn...
De verkoper KAN een schadeloosstelling vragen , zelfs als dit niet voorzien is in hun voorwaarden .
Dan is de schadeloosstelling ( het principe ) gebaseerd op het Burgerlijk Wetboek , waarvan ik enkele uittreksels gegeven heb in deze topic :
viewtopic.php?f=51&t=115723
Het artikel 1794 , geciteerd in # 9 is trouwens ook afkomstig uit hetzelfde wetboek .
Een billijke tegemoetkoming , op uw maat , is hier nattevingerwerk . Het is aan partijen om hierin overeen te komen .
" nattevingerwerk " wil ook zeggen dat verschillende rechtbanken een verschillend bedrag zullen uitspreken ( in het verleden uitgesproken ) , indien het zover komt . Er bestaat dus rechtspraak over die zou kunnen opgezocht worden .
In praktijk zal het in de meeste gevallen wel meevallen , zeker als een bedrijf een goed gevulde agenda heeft . Maar als men bvb een " administratieve vergoeding " zou vragen , zou ik daar zeker op ingaan , al is het maar om erger te voorkomen .