De meerwaarde op elke terugbetaling had je moeten aangeven aan de fiscus als inkomst...
Bekijk het nuchter: als de gekregen meerwaardes hoger zijn dan de openstaande schuld dan heb je al geen verlies geleden. Da s al iets.
Probeer zelf het saldo te innen - hij doet blijkbaar toch wat moeite - maar zelf zou k niet procederen voor minder dan 1000€: dit is immers een burgerlijke rechtszaak die de meesten niet aankunnen zonder advocaat: conclusies schrijven etc. Je zou ev eerst bij de vrederechter een verzoening kunnen proberen: als de tegenpartij opdaagt en hij gaat akkoord dan heb je een uitvoerbaar vonnis. Als de tegenpartij niet opdaagt of niet akkoord gaat heb je niets.
Hou het verhaal kort! Ik heb nog x€ te goed van XYZ, hij heeft als enkele schijven betaald en dit is de overeenkomst. Ik ben akkoord in schijfjes van x€ per maand. Het ganse autoverhaal is irrelevant.
Als XYZ onvermogend is dan ben je niets met een vonnis want een kei kan je niet stropen.
Dat van die meerwaarde klopt, dit is het gene waar ik het ook over had dat dit als zwart geld bezien zou kunnen worden.
Zoals je zegt ben ik ook al lang blij dat ik geen verlies heb en zelfs winst heb. Hier streefde ik ook naar, alles wat ik extra heb, is mooi meegenomen.
Ik heb zelfs een hele tijd gedacht om het zo te laten, gewoon dat ik van de miserie af ben en hem dat geld laten houden. Maar het is bij mij ook een principe kwestie, moest hij van het begin altijd eerlijk geweest zijn, als hij bv. niet kon betalen of ... Dan had ik het waarschijnlijk gelaten. Maar hij is nooit of te nooit eerlijk geweest, heeft me altijd aan het lijntje zitten houden, dan gun ik hem dit ook niet.
Hij heeft inderdaad een beetje moeite gedaan, maar na meer dan 6 jaar mag dat ook wel eens. Ik heb hem vandaag nogmaals een bericht gestuurd, hopelijk komt hier nu wel weer reactie op, alleen vrees ik er voor.
In procederen heb ik ook helemaal geen zin, ik denk echt dat er dan alleen maar verliezers zijn. Ik dacht eerder zoals je zegt aan een vrede rechter. Al handelen die vaak ook, ooh hij heeft zijn goede wil getoond, dus het is inorde, je moet hem ook snappen.
Ik weet dat ik inderdaad mijn verhaal kort moet houden en dat veel details er niet toe doen. Daarom heb ik ook een korte en een lange versie in deze groep geplaatst, voor als iemand het verhaal wou lezen en hier misschien toch belangrijke details in zaten.
Ik vrees dat hij inderdaad onvermogend is en vandaar dit ook iedere keer uitstelt tot het moment dat ze weer iets hebben en dit dan geven. Maar als je niks hebt, stel dan zelf niet voor om €200 te geven. Ik verschoot hier zelf van, ik was al blij als ze me €50 per maand zouden gegeven hebben. Dus daar snap ik hun dan ook niet in.
Bedankt voor de info,
ik hoop dat het in orde komt.