Persoonlijke onderhoudsgeld partner

Vanessa20031980
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke onderhoudsgeld partner

#1 , 22 nov 2020 21:17

Hallo allemaal,

Ik ben invalide tot aan mijn pensioen. Kan ik persoonlijke onderhoudsgeld vragen aan partner die 2400 euro verdiend? Hij verwijt mij dat ik veel heb bijgekregen van kindergeld en alimentatie van een vorig huwelijk voor een kind dat niet van mijn huidige echtgenoot is.

Ik houd eigenlijk bijna niks over nadat ik bij de dokters ben geweest, medicatie heb gekocht en mijn onderzoeken heb betaald. Ik betaal ook de lening alleen van het huis waar we samen eigenaar van zijn.

Volgens hem moet hij mij niks. 😔
Ik dacht dat je een contract tekend bij een huwelijk dat je elkaar zult helpen in goede en slechte tijden en door ziekte of gezondheid. Waar is dat dan gebleven? Trouwen wil blijkbaar niks meer zeggen deze tijd. Hij bedriegt mij mishandeld mij en zijn stiefdochter mentaal en verwacht dat ik dan met hem blijf of als een arm schaap achter ga blijven.

Heb ik nu wel of geen recht op persoonlijke onderhoudsgeld ? Hij vindt het ook teveel om 200 EUR voor zijn zoon van 13 jaar te betalen per maand. Ben ik dan zo onredelijk? Ik ben een gelovige vrouw en probeer wel echt eerlijk te zijn. Maar ik moet toch ook overleven zonder hem?

Ik weet me echt geen raad meer😔

Help mij aub!!!🙏🙏

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54

#2 , 23 nov 2020 14:30

Onderhoudsuitkering staat voor persoonlijk onderhoudsgeld dat betaald wordt na de echtscheiding, door één partner aan de andere partner. Bedoeling is om de uitkering tot levensonderhoud na echtscheiding te regelen.

Het komt er op neer dat :
* een behoeftige ex-echtgenoot (dus geen voormalig wettelijk samenwonende!) onderhoudsgerechtigd is;
* dat de andere ex-echtgenoot een onderhoudsuitkering kan verschuldigd zijn ten voordele van de behoeftige ex-partner;
* het bedrag van zo'n uitkering bepaald wordt op basis van de 'staat van behoefte' van de zwakste economische partner;
* de omvang van het bedrag bepaald wordt rekening houdend met de inkomsten en de mogelijkheden en met de economische terugval van de economische situatie van de onderhoudsgerechtigde;
* dat de maximum termijn van betaling gelijk is aan de duurtijd van het huwelijk;
* een rechter uiteraard ook rekening houdt met het potentieel 'verdienvermogen' van de 'behoeftige' partner.

Blijf niet met vragen zitten.
Het CAW biedt hulp bij al je welzijnsvragen.

Marcus Aurelius

#3 , 23 nov 2020 15:54

Als je alleenstaande bent met kinderlast heb je recht op ziekte- en invaliditeitsuitkeringen met gezinslast.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

jonashendrickx

#4 , 27 nov 2020 12:49

Je moet kijken wat er in de akte van het huis staat, als deze op 50/50 van de namen staat is jouw ex-echtgenoot verplicht 50% van de hypotheek te betalen. Hij mag jou dan wel huur vragen.

En anders zou ik kijken om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen. Je zou niet de eerste zijn die te groot koopt.

Terug naar “Echtscheiding”