#3 , 20 nov 2020 13:39
Zonder het principe van " de verkoper kan de ontbinding van de gehele koop vragen als de levering niet conform is. " te verwerpen dient er op de wetgeving terzake gelet te worden , die stelt :
1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
" § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is. "
en
" § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Het moge duidelijk zijn dat tweedehandsgoederen nooit dezelfde conformiteit zullen hebben dan nieuwe consumptiegoederen , en Paragraaf 4 wijst daar duidelijk op .
Het niet "in overeenstemming zijn " van slechts 2 CDs op een lot van 85 stuks , en de " overeenstemming " gaat over het ontbreken van een hoekje op het tekstblad , kan gezien worden als een " gebrek van geringe betekenis " .
Het aanbod van verkoper is m.i. dan ook ruimschoots voldoende .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .