Geachte lezer,
Korte achtergrond: ik ben ruim een half jaar gedomicilieerd in mijn huidige woning. Ik sta hier alleen ingeschreven (ook geen vennootschappen), zo heb ik toch nagevraagd bij de politie. Al even krijg ik sporadisch brieven van diensten om tot betaling over te gaan: steeds geadresseerd op mijn adres, maar op naam van iemand anders (soms ook een vennootschap). Dit zijn diensten die ikzelf niet heb afgenomen en mensen die ik niet ken (ook niet de vorige bewoners). Enkele maanden terug zat er zelfs een aangetekend schrijven van een advocaat bij: die vond ik in mijn bus terug en heb ik zelf nooit afgetekend, en vorige week een (gewone, niet aangetekende) brief van een deurwaarder.
Vandaag was er weer een brief, ditmaal op nog een andere naam: een abonnement bij een operator waar ik geen klant ben, dat is gestart vorige maand (dus toen ik hier al lang woonde). Ik ben gebeld naar de operator: emailen kon niet volgens hun site. Ik vroeg hen het adres te schrappen, maar dit weigerden ze omdat ik niet de titularis van de rekening ben. Achteraf heb ik via hun facebookpagina wel een bevestiging van het telefoongesprek achtergelaten, kwestie van toch iets geschreven te hebben.
Mijn vraag is nu: kan ik echt niets doen als mensen mijn adres gebruiken? OK, ik kan de post negeren, en ok, ik ben veilig voor beslag als de domicilie enkel op mijn naam staat (denk ik?). Maar gewoon al de post verwerken en steeds bellen naar bedrijven en de brieven terugsturen, noch niet gesproken van de aanvankelijke angst als je een deurwaardersbrief ziet... Het is toch niet leuk. Kan ik dit ergens melden en mijn adres eens "zuiveren", of zijn jullie een andere optie?
Alvast bedankt en vriendelijke groeten.