Hoi,
Ik huur sinds het begin van dit jaar een appartement maar bij navraag bij de dienst Omgevingsvergunningen mag mijn appartement niet worden verhuurd aangezien mijn huisbaas hiervoor geen vergunning heeft gekregen. Ik had reeds een vermoeden dat de staat van het appartement ongeschikt was maar was hier niet zeker van.
De voornoemde dienst heeft dit ook via mail bevestigd en ze hebben mee ook meegedeeld dat de huisbaas vlak voor ik introk een vergunning had proberen aan te vragen. In dezelfde mail meldt de dienst me dat ik een controle door hen kan laten uitvoeren indien ik dat wens aangezien het wellicht om een bouwovertreding gaat.
Nu, ik zit momenteel in een 1-jarig huurcontract dat binnenkort automatisch overgaat in een 3-6-9 huurcontract en zou hier graag z.s.m. weg willen.
Mijn vragen hieromtrent:
1) Wat zijn de gevolgen hiervan voor mezelf en de huisbaas indien ik die controle laat uitvoeren?
2) Kan ik het huurcontract op basis van de bouwovertreding zonder opzegvergoeding en zonder opzegtermijn, etc. verbreken?
Dank!