tijdskrediet

Poppypluk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

tijdskrediet

#1 , 06 nov 2020 09:11

Geachten,
ik ben 74 jaar en zwaar gehandicapt (trombose) 15 p redzaamheid.in ben sinds 2 jaar gehuwd en mijn echtgenote zorgt heel goed voor mij 24/24 u.
aangezien zij halftijds kuisvrouw was en nog een baas heeft kan zij nu een tijdskrediet (privaat)krijgen en krijgt zij 255 € per maand om mij te verzorgen.
mijn vraag : wij staan op het punt te scheiden wegens voortdurende onenigheid en wou graag weten dat indien zij bij voorts woont (op hetzelfde adres) ze verder van de tijdskrediet zou hebben om voor mijn handicap te zorgen (dus indien we zouden scheiden)wettelijk getrouwd) ook zou ik willen vragen wat er beste is scheiden met onderlinge toestemming of wettelijk scheiden ?
ik zou jullie dankbaar zijn als jullie me zouden helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius

#2 , 07 nov 2020 15:17

Hoe oud is uw echtgenote? En vooral wat zijn eigenlijk uw bedoelingen??????
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis

#3 , 07 nov 2020 20:40

En wat bedoelt u met "scheiden in onderlinge toestemming", want dat is in principe gewoon ook een wettelijk scheiding.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 nov 2020 21:24

Er is een EOT echtscheiding onderlinge toestemming die via notaris op papier wordt gezet. Gaat dan naar Familierechtbank en snel een vonnis met een maand voor mogelijk beroep en dan twee maanden voor inschrijving in register burgerlijke stand. Dan bent u gescheiden kan dus op 6 maanden zelfs in Covid tijd.

Een EOO echtscheiding onoverkomelijke ontwrichting duurt aardig wat langer want moet direct best via advocaat naar rechtbank en dan kan langer dan een jaar duren en dan nog een beroepsprocedure..en notaris die eventueel de boedel moet verdelen.

Marcus Aurelius

#5 , 08 nov 2020 10:54

"ik ben 74 jaar en zwaar gehandicapt (trombose) 15 p redzaamheid.in ben sinds 2 jaar gehuwd en mijn echtgenote zorgt heel goed voor mij 24/24 u."
"indien zij bij voorts woont (op hetzelfde adres)"

In geval van feitelijke scheiding, zal het gezinspensioen verdeeld worden indien mevrouw haar activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen.
In geval van wettelijke scheiding zal zij geen aandeel in pensioen ontvangen en wordt ingeval van gezinspensioen, dit pensioen herleid tot bedrag alleenstaande. Ook zal zij in geval van overlijden mijnheer geen recht hebben op een overlevingspensioen, tenzij mijnheer ambtenaar is.

Heeft u al eens navraag gedaan naar de mogelijkheid van een PAB?

U verlangt toch wel veel van mevrouw.

Bespreek ook de mogelijkheid van het thematisch verlof medische bijstand.

Indien u een constructie wenst op te zetten om de wetgeving te omzeilen, maakt u zich schuldig aan fraude.

Ik zou u dan ook willen adviseren om gehuwd te blijven en uw pensioen te laten omzetten in een gezinspensioen(privaatrechtelijke sector) indien uw echtgenote gen vervangingsinkomen meer krijgt. Gezien u 24u op 24 u zorg nodig heeft en deze zorg door uw echtgenote wordt verstrekt en zij u zou blijven verzorgen, lijkt me een echtscheiding zeker niet aangewezen. Anders ligt het natuurlijk als uw echtgenote op echtscheiding zou aandringen, maar dan vrees ik dat u ook naar een andere "oppas" zal moeten uitzien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis

#6 , 08 nov 2020 12:59

Bij tweede lezing van deze case, lijkt het me toch erg vreemd dat er (enerzijds) sprake is van dusdanige onenigheid dat een scheiding zich opdringt, maar dat anderzijds de gratis hulp en zorg van de echtgenote behouden willen blijven én dat ze blijft inwonen. Als een scheiding onafwendbaar is, zijn er twee belangrijke redenen voor die scheiding: A: men kan niet meer onder hetzelfde dak leven (men moet fysiek scheiden) B: men wenst van deze persoon niet meer de onvoorwaardelijke (lees gratis) hulp en zorg. Dus voorstel van poster spoort niet. Het enige dat wél kan in deze situatie: Effectief wettelijk scheiden en een betaalde zorgverlener in dienst nemen. Of feitelijke scheiding (van tafel en bed, zoals dat vroegere heette) en mevrouw alsnog als mantelzorger overdag hulp laten verlenen en voor de nacht een betaalde nachtverpleging in dienst nemen.

Terug naar “Echtscheiding”