#26 , 03 nov 2020 01:44
De Raad van State stelt in zijn recent arrest ( vs horeca ) :
Citaat : " De “civiele bescherming”beoogt niet alleen de bescherming en het voortleven van de bevolking, evenals de vrijwaring van ’s Lands patrimonium in oorlogstijd te verzekeren doch eveneens hulp en bijstand te verlenen in vredestijd in geval van rampspoedige gebeurtenissen, catastrofen en schadegevallen zoals branden, overstromingen en andere dergelijke rampen (Parl. St., Senaat, 1961-1962, 338, 2).Onder dergelijke catastrofen lijken ook besmettingen met een levend virus te kunnen worden begrepen, zoals te dezen de besmetting met SARS-CoV-2die leidt tot COVID-19.Dat ook besmettingen met een levensbedreigend virus door de noodplanning worden gevat, lijkt ook steun te vindenin het koninklijk besluit van 31 januari 2003 dat,zoals hiervoor isgebleken,in zijn aanhef verwijst naar diverse crisissituaties waaronder besmettelijke ziekten." einde citaat
"Zoals hiervoor is gebleken - crisissituaties - besmettelijke ziekten "
Citaat : In de aanhef van het koninklijk besluit van 31 januari 2003 wordt overwogen dat “in de loop van de laatste jaren, België geconfronteerd is geweest met diverse crisissituaties (gekkekoeienziekte, dioxinecrisis, mond-en klauwzeer), catastrofen (overstromingen, zware ongevallen) of nog met bedreigingen van terroristische
AV-146 -16/33aanslagen " einde citaat .
Als de huidige " Coronawetgeving " , en de RvS zich daarop moet baseren om legitimiteit te hebben , dan moeten ze het inderdaad ver zoeken om een schijn van rechtszekerheid op te houden .
De Dioxine crisis ging NIET over een besmettelijke ziekte , maar over een voedselschandaal .
De " gekkekoeien ziekte " was een virale ziekte onder dieren , niet besmettelijk voor de mens
" Mond en Klauwzeer " is nooit bewezen dat dit overdraagbaar was op de mens .
Alhoewel men " iets " moet hebben om een wetgeving op te baseren , lijkt het mij hoogst ongewenst om een " aparte Corona wetgeving " in het leven te roepen , gezien de aperte onwetendheid van de wetgever , en bij uitbreiding de RvS , over wat een crisissituatie inhoud , welke risico's er aan vast zitten , en vooral wat exact de " wetenschappers " er over te zeggen hebben .
Dit laatste evident zijnde , alsdat het hier over een pathologie ( virale besmetting ) gaat met alle mogelijke gevolgen vandien , en hoe men denkt die " wettelijk" te bestrijden .
( en het woord " virus " mag hier in zijn breedst mogelijke context begrepen worden , inbegrepen een " virale overbrenging van angst en paniek gevoelens " zoals beschreven door gezondheids econoom en voormalig Celeval lid Lieven Annemans ) .
Er is het gezegde :, " zet 5 wetenschappers bijeen , en je krijgt 6 verschillende conclusies .
Er is genoeg documentatie voorhanden waarin zelfs de WHO EN Sciensano twijfels uiten over het effect van bepaalde ( wettelijke ) maatregelen , EN de accuraatheid van de gebruikte ( PCR) testen .
Ik wil mij hier niet verliezen in het medisch/wetenschappelijk aspect , die niet thuishoort op een juridisch forum .
Is alleen ter illustratie van hoe moeilijk en ( quasi ) ondoenbaar het zou zijn om een degelijke aparte Corona wet uit te vaardigen , waarvoor de wetgever so wie so een " adviesorgaan " zou nodig hebben ( die dan onvermijdelijk zal bestaan uit de " 5 wetenschappers met 6 verschillende conclusies " ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .