Tweedehands software

digits
Topic Starter

Tweedehands software

#1 , 11 okt 2009 11:24

Ahoi iedereen,

ik weet niet precies waar ik met onderstaande vraag terecht kan, vandaar dat ik ze hier plaats.

Ik vroeg me af of het in België toegestaan is om software tweedehands aan te kopen. Is hier een algemene regel voor, of kan elk bedrijf afzonderlijk beslissen wat mag en niet mag ? Uiteraard zou het hier gaan om legale tweedehandsversies met bijhorende productkey (indien van toepassing).

De software zou voor eigen (gedeeltelijk beroepsmatig) gebruik zijn.

Als bijvraagje nog: zijn clausules die softwaremakers in hun algemene voorwaarden zetten altijd geldig? Ik denk dan bijvoorbeeld aan "deze versie mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden".
Mijn simplistisch gedacht zou zijn "ik heb er voor betaald, wat ik er mee doe gaat u niet aan", maar wellicht zit dit anders in elkaar ?

Alvast hartelijk bedankt,
Digits

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2009 19:28

algemene vorowaarden zijn er om nageleefd te worden als u iets koopt gelden die hoor.

digits
Topic Starter

#3 , 13 okt 2009 16:41

Oke, dat vreesde ik al :)

Weet je soms waar ik kan vinden of tweedehandssoftware legaal is? Vaak staat er in de algemene voorwaarden niets van in. Betekent dit dan dat het sowieso mag, of zijn er nog andere beperkingen waar ik rekening moet mee houden?

Het ligt waarschijnlijk niet zo eenvoudig als het tweedehands aankopen van een fiets ofzo, omdat ik in principe niet zeker kan zijn dat de originele verkoper de software niet meer gebruikt.

Reclame

Franciscus

#4 , 13 okt 2009 18:53

oOk algemeen gesproken - software van vb Microsoft dat uw 'aankoop' is mag je installeren op 1 PC --- wanneer PC stuk is mag je dat in feite al niet op een andere PC zetten.
Je bent geen eigenaar je bent bij dat soort software slechts 'user' ofte gebruiker.
Bij nogal wat software is er ook een verbod tot wederverkoop.

Simon Verhoeven

#5 , 14 okt 2009 00:01

Franciscus, dat mag wel indien je een retail versie hebt.
Enkel een OEM versie is maar geldig op 1 computer.

Lex

#6 , 14 okt 2009 09:39

En wat is 1 PC?
Vorige maand een nieuwe HD laten plaatsen, effe formateren en kan nu Vista niet meer activeren.

Als je de voorwaarden niet aanvaard kan je die toch terugbrengen naar de winkel.

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 14 okt 2009 13:46

Dat al dan toch ook binnen een bepaalde tijd moeten zijn dat je je gekochte software naar de winkel terug brengt neem ik aan.

Een half jaar later, ik wil mijn geld terug omdat ik niet akkoord kan gaan met de voorwaarde en geld terugkrijgen zou me sterk lijken.

RR

Franciscus

#9 , 14 okt 2009 16:55

Natuurlijk hangt dat af van de versie en aantal users en contracten.
Wij gebruiken een unix systeem en specifieke programma's met een 8-tal users (=PC's) wel gezien er met de jaren al enkele crachen zijn gebeurd bij diverse leden van de groep is het aantal startcodes die de programmeur heeft ondertussen uitgeput.
De (buitenlanse leverancier van het programma) doet ondertussen vrij moeilijk en wil geen nieuwe startcodes geven.
In totaal zijn er een 30-tal firma's die het programma gebruiken met ieder 3 tot 8 users en onze (groepsprogrammeur) zal nu toch de nieuwe acces code moeten gaan betalen.
reden de licentiecontracten en de ouder versie. Firma wil enkel nog support geven als we de nieuwe versie gebruiken (kostprijs 10.000€) per firma.
Wat kan je eraan doen overstappen naar freeware- wat ondertussen aan het gebeuren is - en in windows omgeving naar open office en Linuxplatform gebruiken

PC is personal computer.

Simon Verhoeven

#10 , 14 okt 2009 18:04

En wat is 1 PC?
Vorige maand een nieuwe HD laten plaatsen, effe formateren en kan nu Vista niet meer activeren.

Als je de voorwaarden niet aanvaard kan je die toch terugbrengen naar de winkel.
Voor Windows is een PC het geheel van de benodigde componenten van een basispc.
Dus een moederbord, grafische kaart (indien er geen onboard is op het moederbord), een harde schijf, een case, een voeding indien er geen in de case steekt en de koper moet het geheel zelf monteren en installeren.

Technisch gezien blijft het voor MS hetzelfde systeem zolang het moederbord hetzelfde blijft, je kan wel een nieuwe code regelen indien het moederbord vervangen is omdat het vorige defect is.

Maar als je al een HDD vervangt telt het eigenlijk al als een nieuwe pc.

Franciscus, in alle eerlijkheid vind ik de redenering van laten we dan maar naar open source software overstappen belachelijk.

1) het is evident dat een bedrijf geen support meer gaat leveren op oude versies (en dan heb ik het niet over de vorige versie)
2) meestal zit de grote kost hem in de servicecontracten, niet in de software zelf
3) bij opensource software mag je evengoed betalen voor support, is deze niet beschikbaar mag iemand het zelf dus gaan uitzoeken wat dus veel geld kost in manuren. Tevens is de documentatie van veel opensource software ronduit triest te noemen.

Vandebos

#11 , 14 okt 2009 18:46

De validatie software van Win XP kan op basis van meer dan 30 punten besluiten of deze nu draait op een nieuw toestel of niet. De meest gekende daarvan zijn unieke productiecodes dat van elk onderdeel van uw pc bevat. Het kan dus al voldoende zijn om in een toestel een nieuwe videokaart, extra schijf, andere geluidskaart en netwerkkaart te plaatsen om deze regelmatige update te doen besluiten dat het op een tweede toestel is geïnstalleerd...

Lex

#12 , 14 okt 2009 19:29

Simon & Vandebos,

Ik vind dat dit veel weg heeft van 'oplichting'...had ik een draagbare HDD gekocht,aangesloten via USB ingang, daar mijn Vista opgeplaatst en vervolgens in mijn BIOS mijn C & D schijf gewisseld dan was er niets aan de hand geweest en zat ik nu niet met de 'kosten' van een nieuwe OS.

Als het geen oplichting is dan is toch op zijn minst 'Platte Commerce'. Ik kan hier alles behalve mee lachen!:cry:

Vandebos

#13 , 14 okt 2009 20:41

Heb je al gebeld naar het 0800 nr en de hervalidatiecode doorgegeven?

MS is verplicht je een nieuwe validatie code te verschaffen indien je enkel een onderdeel aan je toestel hebt veranderd. Beroepsmatig onlangs een kleine 150 toestellen met oem dienen aan te passen aangezien ze allen een nieuw standaard type van netwerkkaart meekregen. Met 5 man 150 keer dat nummer gebeld en de telefoon op luidspreker geplaatst... was best leuk om je eigen code tussen de andere en de slappe lach te ontcijferen... zeker als je collega's de boodschap zelf beginnen te playbacken...

Simon Verhoeven

#14 , 14 okt 2009 21:04

Lex, je weet toch dat je gewoon kan bellen om je code te laten heractiveren?
Als het een HDD is doen ze waarschijnlijk niet moeilijk.

En waarom is het oplichting? Een OEM versie is gewoon een goedkopere versie, retail niet de duurdere.
Als je het op meerdere PCs wilt installeren dan moet je een retail versie kopen.
Eigenlijk zijn die OEM versies nog geeneens bedoelt voor gewone gebruikers, enkel voor system builders. Maar ze zijn er nogal laks in.

Afhankelijk van waar je gaat kost bvb een Vista home premium OEM 110 en een retail versie 200.

Digits, of die clausules geldig zijn hangt ervan af of u deze kan lezen voordat u het product in de mate gebruikt dat u het niet meer terug kan brengen, of ze wettelijk in orde zijn, ...

Bij mijn weten mag die regel over zakelijk gebruik gewoon.

Lex

#15 , 15 okt 2009 11:24

Neen niet gebeld naar het 0800 nr. en ga ik ook niet doen.
Mijn zoon heeft nog een PC staan en ik heb nog een laptop ook, ik kan dus nog verder. T'is alleen een beetje vervelend om overal die laptop te moeten mee sleuren.

Mijn PC heeft al een aantal mankementen gehad en gaat in januari, als het solden zijn, naar het containerpark...tijd voor een nieuwe en dan zal ik wel zien dat er nieuwe Win. versie bij zit.

Vind het alleen geen manier van werken, alles behalve klantvriendelijk van Microdinges.

Terug naar “E-commerce”