In de offerte van een aannemer voor plaatsing van zonnepanelen staat vermeld dat de keuring door een erkend keuringsorganisme van de installatie is inbegrepen. Ook de continue observatie van de installatie via een app van het merk van de geplaatste omvormer is voorzien.
De eigenaar valt in onmin met de aannemer over de factuur in kwestie maar betaalt toch braafjes de totale som.
Ook al is de factuur volledig betaald vindt de aannemer er niets beter op dan de eigenaar verder te chanteren met de toegang tot de observatie van zijn installatie toch verder af te sluiten en ook door het keuringsverslag niet ter beschikking te stellen van de eigenaar zodat hij zijn installatie niet kan aanmelden bij de leverancier van het elektriciteitsnet. Het bedrijf dat de keuring uitvoerde weigert eveneens een kopie van het keuringsverslag aan de eigenaar ter beschikking te stellen met als reden dat de keuring door de aannemer is aangevraagd en de firma van de omvormer verwijst eveneens naar de aannemer door de toegang tot haar server voor observatie enkel via de aannemer te laten instellen.
Het komt er dus op neer dat de eigenaar die alles tijdig heeft betaald (binnen de 7 dagen) de slaaf is van de aannemer die hem op schandalige wijze chanteert.
Welke zijn de juridische stappen die de eigenaar hier kan ondernemen?