Het is niet echt een juridische vraag, maar weet er iemand wat bij volgende situatie?
Mijn dochter, die jonger is dan 12, heeft op de sportclub mogelijks contact gehad met andere kinderen die positief getest hebben op het coronavirus. Zelf heeft ze geen symptomen, maar de regel is blijkbaar dat ze 10 dagen in quarantaine gaat. Testen doen ze niet meer als je geen symptomen hebt. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, zijn de regels voor de rest van het gezin. Moet nu het hele gezin in quarantaine?
" Mogelijks contact gehad " is iets waar weinig mee aan te vangen valt . ( tenzij in het weerbericht ) .
Waar hebt u het bericht/gerucht vandaan dat " 10 dagen in quarantaine " na een "mogelijks " contact een regel zou zijn ? Zo mogelijk een link naar een webpagina .
Ik vraag dit , omdat de verschillende officiele websites ( zijnde Sciensano en/of " Vlaams Agenstchap Zorg en Gezondheid " ) geen nadere regels tonen die van toepassing zijn op iemand die " mogelijks in contact geweest is met iemand die positief getest heeft en de consequenties daarvan op andere leden van het gezin " , en sommige bestaande regels ( op datum van vandaag/morgen kan weer anders zijn ) een onderscheid maken tussen een " hoogrisico contact " en een " laagrisico contact " , in verband met quarantaine regels .
Sciensano op zichzelf behandelt dit onderwerp niet , maar geeft een link naar een website van de Belgische regering :
https://www.info-coronavirus.be/nl/quar ... -isolatie/
Die stelt ( o.a. )
Je moet in quarantaine:
wanneer je een hoog-risico contact had met een persoon die corona heeft (je was langer dan 15 minuten bij elkaar op minder dan 1,5 meter afstand en zonder allebei correct een mondmasker te dragen)
Hier staan de criteria dus duidelijk vermeld (
1/ " langer dan 15 minuten " - 2/ "op minder dan 1.50 meter " - 3/ " zonder allebei correct een mondmasker te dragen " )
De quarantaine maatregelen zult u zelf wel lezen , neem ik aan .
Of deze procedures toepasbaar zijn op / haalbaar zijn voor / een kind in een gezin met consequenties naar dat gezin toe , (zoals hier beschreven door TS ) is een andere vraag , waar de website geen klaar antwoord op heeft .
Nietemin word er gewaarschuwd :
Quote : "
Volg je de regels voor quarantaine of isolatie niet, dan kan een straf of boete krijgen. "
Straf en boete is natuurlijk WEL een juridische aangelegenheid , maar ALS er een sanctie zou gegeven worden , dan is de kans ook groot dat die kan aangevochten worden , aangezien het subject voor het geven van een straf hier onvoldoende duidelijk omschreven is ( namelijk " quarantaine voor een inwonend kind , waarbij niet gezegd word wat de ouders veronderstelt worden te doen ) .
De Belgische site is zo vriendelijk om ook een link te geven naar de Vlaamse site , die in deze iets uitgebreider is .
https://www.zorg-en-gezondheid.be/conta ... -reizigers
Hier word namelijk onderscheid gemaakt tussen contactpersonen met een hoger risico en contactpersonen met een lager risico .
Alhoewel deze richtlijnen dan weer minder duidelijk zijn mbt. afstand en mondmasker bij hetgeen zich voorgedaan zou kunnen hebben .
Evenwel ( aha , eindelijk ) zijn er richtlijnen voorzien voor de " huisgenoten " .
Let wel " huisgenoten van een ziek persoon " .
Voor zover ik begrepen heb in uw geval , is uw dochter ( gelukkig ) niet ziek , en is de regel niet van toepassing op de leden van uw gezin .
Maar het staat u uiteraard volkomen vrij te handelen naar eigen goeddunken .
Als de richtlijnen niet duidelijk zouden zijn voor u , dan schuif ik de verantwoordelijkheid daarvoor graag door naar onze respectievelijke regeringen .