Beste forum,
Vandaag hebben we toch iets bijzonders gehoord van één van onze vrienden en als ouder viel ik van mijn sokkel.
De school waar hun kind zit, gaat maandelijks naar een andere vestiging voor een aantal lessen.
Ze doen dit blijkbaar steeds te voet, omdat het 'maar' zo'n 20 minuten stappen is. Het is wel richting stad/centrum, dus moeten ze een verkeersdrukte van jewelste met verschillende oversteken doorlopen, heen en terug.
Tot hier kan ik nog volgen, omdat ik veel klassen met grote groepen leerlingen zie rondlopen. Maar wat ik ook wel steeds zie is dat de leerlingen ALTIJD! tussen de begeleiders lopen, zowel op kop als in de staart. Dit principe is -voor zover ik tot op heden heb opgemerkt- ook bij klassen met ietwat oudere leeringen hetzelfde: leerlingen mogen de begeleiders niet achter zich laten, maar de begeleiders mogen ook geen leerlingen achter zich laten.
In het geval van onze vrienden, hebben ze vernomen dat hun kind van 9!!! helemaal achteraan de groep, zelfs achter de in de staart begeleidende leerkrachten moet aanlopen, omdat het aantal leerlingen oneven is, of niemand vindt die samen wil lopen, ...
Tenzij de begeleidende leerkrachten ook op hun rug ogen hebben, is dit toch een bijzonder ernstige fout, niet?
Je moet je voorstellen dat een kind van 9 die niemand vindt om mee samen hand in hand te lopen, ook nog eens door de begeleiders wordt voorbijgestoken, dus in de steek wordt gelaten en moet maar zien bij te blijven.
Zo'n kind van 9, zal zich snel helemaal buitengesloten voelen.
Met al dat verkeer kan je zo'n kind die achter je aanloopt toch nooit in het oog houden, beschermen, begeleiden, ...
En dan horen/lezen we tal van pogingen van ontvoeringen zelfs voor de schoolpoorten... krijg er koude rillingen van zelfs bij het schrijven!
Blijkbaar is dit niet een éénmalige feit en zelfs al zou het éénmalig zijn, zo'n nalatigheid tegenover een kind van 9 is toch onaanvaardbaar, toch? Waar is de verantwoordelijkheid? Waar is de aansprakelijkhed?
Wat denken jullie hiervan? Is dit normaal tegenover een kind van 9?
De ouders willen tegen de school klacht neerleggen, omdat het blijkbaar vorige schooljaar ook is voorgevallen. Toen heeft de school zich verontschuldigd, maar kijk nu weer dus. Kunnen ze klacht indienen en waar en hoe best?
Bedankt voor de reacties.