#2 , 03 okt 2020 00:11
Ik zou een opleiding bedrijfsbeheer volgen, al dan niet in avondonderwijs of afstandsonderwijs.
Ook al hoeft dit niet meer, toch leer je er de belangrijkste zaken die je moet weten (maar dus nog niet alles).
Om op te starten:
Ga langs bij een ondernemingsloket.
Doe je aanvraag om te starten en een ondernemingsnummer te verkrijgen.
Betaal de opstartkosten (iets van 80 euro).
Je kan hun ook de BTW laten activeren (tegen betaling), kan je ook zelf (gratis).
Als je denkt onder de 25k per jaar te zitten, kan je de vrijstelling aanvragen: dan verkoop je zonder BTW, maar kan je ook geen BTW aftrekken.
Als je boven de (afgerond) 1500 euro per jaar zit betaal je ook 20.5% sociale bijdrages op je "winst".
Op voorhand dien je een prognose te geven aan het ondernemingsloket, zij zullen de facturen opsturen.
Ieder jaar zal je ook bedrijvenbelastingen betalen.
Dit betaal je op de omvang van je zaak.
Als je zaak onder de 1000m² is qua oppervlakte, betaal je het minimum: dit jaar 107 euro.
Op je belastingsaangifte (het jaar nadat je gestart bent, dus nu starten is de aangifte in 2021) vul je vanaf nu ook deel 2 in.
Daarin moet je de brutowinst (= verkopen - aankopen specifiek voor die verkopen), de onkosten (= alles dat je gekocht hebt voor je zaak, maar niet meteen iets met het verkochte product te maken had; denk bijvoorbeeld aan een werkplek, elektriciteit, een website, ...; dit kan ook forfaitair net zoals bij gewone werknemers) en het verschil invullen.
Ook betaalde (of teruggekregen) sociale bijdrages vul je, alsook voorafbetaalde betalingen (als je dit doet: denk je veel winst te maken, is het beter om op voorhand al een stuk aan de belastingen te storten. Je krijgt dan als het ware een percentje. Doe je dit niet, en moet je veel achterdragen, zal jij een percentje moeten betalen. Vergelijk dit met dat je iedere maand een stuk van je loon al afdraagt via de bedrijfsvoorheffingen).
Je moet ook een boekhouding voeren.
Als je vrijgesteld bent van BTW, kan dit heel eenvoudig: alle inkomsten en uitgaven bijhouden (gemotiveerd indien niet duidelijk) en dit kunnen mappen aan je cashflow.
Als je niet vrijgesteld bent, moet je ook een BTW boekhouding voeren en aangiftes doen.
Laat je zeker bijstaan door een ondernemingsloket, ze helpen je graag met vragen (en dit was voor de pandemie gratis, ik ga ervan uit dat dit nog steeds zo is).