nieuw domicilie

Livy
Topic Starter

nieuw domicilie

#1 , 12 okt 2009 11:00

Ik heb me onlangs een appartementje gekocht.

Aangezien er nog een aantal werkzaamheden in dienen te gebeuren heb ik mijn meubelen voorlopig gestockeerd bij mijn vriend in de garage.
enkel een minimuum van spullen heb ik bij me (tafel en stoelen, klein tv-tje, wat kookgerei, mijn matras en wat badkamerspullen en kleding)

Gezien ik al mijn spulletjes nog niet bij mij heb ben ik momenteel bijna enkel in het appartement aanwezig om te slapen.

Warm eten doe ik op mijn werk of bij mijn grootmoeder.
Ik ga ook min 3 keer in de week naar de fitness zodat ik dus amper thuis ben.
Mijn weekends breng ik door bij mijn vriend, waar ik voorlopig tevens mijn was doe.

Sinds ik het appartement gekocht heb, heb ik een adreswijziging aangevraagd (anherhalve maand geleden).
Nu staat mijn adres nog altijd op mijn vorige huuradres aangezien ik nooit thuis ben als de politie toevallig eens langskomt.
Als ik bel naar de stad om info zeggen die mij doodleuk dat de politie al 10 keer langs geweest is zonder dat ik er was.
Ik kan die moeilijk aannemen dat de politie zo vaak langs komt zonder enig bericht na te laten of een belletje te geven.
Men vertelde mij ook doodleuk dat ik maar eens aanwezig moet zijn om mijn adres te veranderen.

Ik heb ondertussen al een mail gestuurd naar de politie met de uitleg dat ik weinig thuis ben en om te vragen me vooraf te verwittigen als ze langskomen.
tot op heden heb ik daar ook nog geen reactie op gekregen.

Maar ondertussen raakt mijn adres maar niet gewijzigd.

Moet ik nu echt een ganse week lang iedere avond thuisblijven in de hoop
dat de politie eens langskomt als ik thuis ben of...?
Ik had namelijk ergens vernomen dat het volgens de wet niet noodzakelijk zou zijn dat je aanwezig bent als de politie langskomt.
Is dit zo of...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 12 okt 2009 11:21

Ben je verhuisd binnen dezelfde gemeente of naar een andere gemeente?

Livy
Topic Starter

#3 , 12 okt 2009 11:50

Naar een andere gemeente.

Ik ben noodgedwongen een jaartje uitgeweken naar een stad.

Maar tot eind september 2008 woonde ik ook al in dezelfde gemeente als die waarnaar ik nu teruggekeerd ben.

Reclame

Livy
Topic Starter

#4 , 12 okt 2009 12:03

ik heb dit teruggevonden in het burgerlijk wetboek:

Titel III Woonplaats

art. 102
De woonplaats van ieder Belg, wat betreft de uitoefening van zijn burgerlijke rechten, is daar waar hij zijn hoofdverblijf heeft.

art. 103
Verandering van woonplaats wordt teweeggebracht doordat men werkelijk gaat wonen in een andere plaats, met het voornemen om aldaar zijn hoofdverblijf te vestigen.

art. 104
Het voornemen wordt bewezen door een uitdrukkelijke verklaring, gedaan zowel bij het gemeentebestuur van de plaats die men verlaat, als bij dat van de plaats waar men zijn woonplaats heeft overgebracht.

art. 105
Bij gebreke van een uitdrukkelijke verklaring wordt het bewijs van het voornemen afgeleid uit de omstandigheden.

art. 112

§ 1 Wanneer een persoon sinds meer dan drie maanden niet meer verschijnt in zijn woon- of verblijfplaats en men van hem gedurende ten minste drie maanden geen nieuws heeft ontvangen en daaruit onzekerheid voortvloeit over zijn leven of zijn dood, kan de rechtbank van eerste aanleg, op verzoek van iedere belanghebbende of van de procureur des Konings, het vermoeden van afwezigheid vaststellen.

Livy
Topic Starter

#5 , 12 okt 2009 12:04

en de wijkagent is blijkbaar wel al eens langs geweest en heeft toen aan mijn buurvrouw gevraagd of ik daar woonde.

Die heeft geantwoord dat ze mij daar al gezien heeft maar mij weinig ziet.

Livy
Topic Starter

#6 , 12 okt 2009 12:08

en onderstaande is terug te vinden op de website van de gemeente:

Adreswijzigingen

Wie de verblijfplaats naar een andere gemeente overbrengt, moet zich daar binnen de acht werkdagen aanmelden bij de dienst Bevolking. De referentiepersoon (gezinshoofd) of een ander meerderjarig lid van het gezin doet de aangifte. Het volstaat de identiteitskaart mee te brengen. In de gemeente van vertrek hoeft u niets regelen.

Na de aangifte zal de wijkagent het nieuw adres controleren om na te gaan of u er wel degelijk woont. Pas daarna volgt de definitieve inschrijving.

Deze procedure geldt ook bij een adreswijziging binnen de gemeente.

Inwoners die naar het buitenland vertrekken, moeten dit vlak
voor het vertrek melden in bij de dienst Bevolking.

Livy
Topic Starter

#7 , 12 okt 2009 15:39

Iemand enig idee?

Joeri_J

#8 , 12 okt 2009 16:33

wij hebben zelf 2mnd gewacht eer het in orde was...

het kan dus wel even duren...

(was ook niet altijd thuis enz..., maar uiteindelijk toch eens agent op bezoek gekregen terwijl iemand (in feite mijn vrouw) er was)

actionalex

#9 , 15 okt 2009 13:53

de politie heeft er niets mee te maken of je er nu woont of niet.

en al helemaal niet hoe vaak je thuis bent.

kom nou zeg, wat een onzin.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 okt 2009 19:33

Het is de politie die controleert of er iemand woont. Taak wordt uitgevoerd door de kwartierinspecteur.
Deze krijgt van de gemeente de gegevens door van een nieuwe bewoner.
de inspecteur zal indedaad geen briefjes in de bus steken gezien het de bedoeling is om te zien of men er wel degelijk woont en het geen postadres is.
Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid zal hij dus niet tekenen.
Het beste is dat u eens contact opneemt met deze persoon en PERSOONLIJK eens de situatie gaat bespreken. Zeker als u eigenaar bent en een reguliere aanvraag tot bewoning heeft gedaan kan dat wel.
De gemeente zal bij twijfel een onderzoek( woononderzoek) laten gebeuren.
De kwartierinspecteur zal dan bij u binnen komen zie of de woning bewoonbaar en aangekleed is.

Dan nog kan men weigeren -
U kan u dan tot de gemeente wenden en deze vragen u toch in te schrijven - uiteindelijk beslist de minister.

Terug naar “Administratief recht”