U kan altijd een consult vragen bij de arbeidsarts van de externe dienst waar elke werkgever verplicht dient bij aan te sluiten. U kan de arbeidssituatie en de problemen best op voorhand objectief op papier zetten en uw eigen analyse aan de arbeidsarts overhandigen (zie Sobane strategie). Als u niet aan het werk bent, heeft u mijn inziens niets te zoeken op het werk tijdens de risico analyse, die overigens ook door een ergonoom kan uitgevoerd worden. Laat dit over aan de vakbondsafgevaardigde(n) die normaal gezien hierbij mogen aanwezig zijn.
Ik vat even kort de aanpak samen:
1. risico analyse vragen (kan ook via de vakbond / CPBW), is verplicht voor iedere werkpost in het kader van
het dynamisch risico beheersing systeem. De RA kan door de preventieadviseur of een ergonoom worden uitgevoerd = objectieve parameters !
2. indien uit de RA blijkt dat er aanpassingen vereist zijn krijgt de werkgever krijgt de tijd om de situatie aan
te passen (meestal één maand), tenzij grotere investeringen noodzakelijk, nadien moet de RA opnieuw
worden uitgevoerd en moet het resultaat wijzen op een arbeidssituatie die voldoet aan de normen
3. indien dit de problemen niet oplost of de WG weigert aanpassingen te doen: inspectie welzijn op het werk
inschakelen en eventueel vakbond. De inspectie is zelfs bij een anonieme klacht die voldoende informatie
over het probleem bevat een dossier te openen en de problemen te onderzoeken.
4. tenslotte geef ik u de raad om uit te kijken naar een andere werkgever, dit lijkt me in deze case de slimste
zet, sommige werkgevers hebben nu eenmaal geen boodschap aan de problemen bij het werk, hoog
personeelsverloop, veel ziekteverlet etc. zijn objectieve indicatoren van een problematische
arbeidssituatie, retentiemanagement is precies de andere aanpak...
https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe