Dag Iedereen,
Even een korte schets van ons probleem.
Vitro-keramische kookplaat is gebarsten => valt onder glasbreuk, dit wordt aangegeven bij de brandverzekering.
Verzekeringen keuren offerte voor herstelling goed maar betalen het bedrag uit exclusief BTW en met de franchise in mindering gebracht.
Aangezien deze kookplaat al 12 jaar oud is wens ik liever een nieuwe te kopen (= +/- zelfde prijs als herstellen maar een modernere versie met 2 jaar garantie)
Ik had altijd begrepen dat ik wel recht op de btw heb aangezien ik verzekerd ben tegen geleden schade en niet voor het herstellen van schade, ik heb 12 jaar geleden trouwens ook 21% moeten betalen op deze kookplaat.
Op het forum vind ik een ganse hoop info maar dit heeft telkens betrekken op ongevallen met voertuigen.
Zo vond ik bijvoorbeeld:
- "Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K."
Alsook via de opzoeking via http://jure.juridat.just.fgov.be/Jurida ... d/?lang=nl
In de arresten van het Hof van Cassatie met de termen: schade + btw + aansprakelijkheid
Verder vond ik ook nog onderstaande uitspraak.
- Vredegerecht Waver , 05-10-1989, J.L.M.B.,89, 1107
Nu is het mij nog steeds niet 100% duidelijk of ik effectief recht heb op de BTW en wat ik dan best tegen de verzekeringsmaatschappij kan melden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.