Een buur die een zonevreemde woning koopt en een verbouwingsvergunning aanvraagde sloopt de volledige woning en bouwt een volledige nieuwe woning, de sloop is gebeurd tijdens de bekendmaking van de verbouwing die het aanplakaffiche van 30 dagen vermelde, hier is onmiddellijk de procedure ingesteld om de werken laten stilleggen door politie(pv) en beroep ingesteld, de vergunning is volledig vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen de enige mogelijkheid was nog cassatieberoep bij de Raad van State(is niet gebeurd), de gemeente heeft een aanplakaffiche van 30 dagen geplaatst met de melding dat zij akkoord gaan met deze beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en cassatie is nu al een hele tijd niet meer mogelijk.
Mijn advocaat zeg het dat enkel het volgende kan doen
Als u schade of hinder ondervindt, dan kunt u eventueel via een burgerlijke procedure het herstel van de schade of een schadeloosstelling vorderen.
Er is geen mogelijkheid om via administratieve weg "herstel" te vragen; dit is immer prerogatief van de bevoegde overheid (het cbs of de gewestelijk stedenbouwkundig inspecteur van het ministerie van de Vlaamse gemeenschap).
U dient alsdan evenwel uw "schade" in concreto te beschrijven en desgevallend te begroten.
Welke schade/hinder lijdt u in concreto ingevolge het gepleegde bouwmisdrijf ... opdat deze procedure kan aangevat worden?
Mijn vraag is wat zijn mijn mogelijkheden en wat moet ik doen
Alvast bedankt