Er wordt altijd beweert dat de huurder heel veel rechten heeft maar mijn gedacht zijn dit enkel plichten, betalen, betalen en nog eens betalen en voor de rest, zit je nu in de kou of niet...je kan er toch niks aan veranderen.
LOL, afhankelijk of jezelf verhuurder bent of huurder word dit weleens beweerd. Het enigste dat ik kan zeggen is dat ik de indruk heb dat zoals je zegt "betalen, betalen en nog eens betalen en voor de rest, zit je nu in de kou of niet..." er in feite weinig toe doet en dat het drukkingsmiddel dat een huurder zou kunnen gebruiken nl. het inhouden van de huur bij het niet nakomen door de verhuurder van zijn plichten, door vrederechters al eens meer mocht geaccepteerd worden in sommige gevallen. Of ook gesteld dat als een huurder korrekt zijn huur blijft betalen,
niettegenstaande de verhuurder zwaar en gedurende lange tijd zijn plichten niet nakomt, dit als een uiterst sterk punt zou mogen beschouwd worden door vrederechters en niet zomaar als een fait divers of de normaalste zaak van de wereld. Dit laatste natuurlijk voor
die vrederechters die het absoluut en onder geen enkel omstandigheid accepteren dat je huur inhoud als huurder. En die mening verschilt nogal eens van vrederechter tot vrederechter.
Zoals je weet tracht ik altijd de kerk in het midden te houden voor zowel eigenaar als huurder. Specifiek naar beide partijen toe is er mijn inziens een groot probleem en dat is dat de benadeelde partijen meestal nog steeds een te grote drempelvrees hebben om verdere stappen te nemen als de andere partij niet wil meewerken. Ik krijg regelmatig de opmerking dat ik veel te snel mensen adviseer om naar het vredegerecht te stappen maar dat is nu eenmaal de autoriteit bij wet vastgelegd om in huurgeschillen te bemiddelen die bovendien van rechtswege de macht heeft gekregen haar oordelen in de vorm van vonnissen bindend te maken.
Zowel huurders als verhuurders moeten leren durven op hun rechten te staan. Dat is iets wat zeer moeilijk over te brengen valt. Soms lukt dat door de dingen rationeel en stap per stap uit te spellen soms hebben mensen een trap tegen een niet nader genoemd lichaamsdeel nodig vooraleer ze het licht zien.
"Ja maar wat als de eisers dan verliezen, vaak krijgen we enkel hun versie van het verhaal te horen en dan staan ze nog nergens?"
Klopt, werkende kristallen bollen bestaan nog steeds niet dus moet iedereen die hier op een post wenst te antwoorden er rekening mee houden dat de mogelijkheid bestaat dat je de feiten verkeerd voorgesteld op je bord krijgt. Als de poster in kwestie dan voor de vrederechter het deksel op de neus krijgt... tja... wie is dan verantwoordelijk diegene die tracht met het verbloemen van feiten zijn blazoen op te poetsen of diegene die tracht te helpen uit principe?
Bovendien levert zelfs een geding verliezen resultaat op; de eiser weet eindelijk waar hij staat, geen onzekerheid en de daaruit volgende frustratie meer...
Kort gezegd, huurders en verhuurders spreek met elkaar, dat lost 80% van alle miserie op. Voor de overige 20% is er die man met de slecht zittende zwarte toga en grijze pruik... die zal wél beslissen als jullie er onderling niet uitraken én rekening houden in zijn vonnis met wie van beide partijen nu in feite "het klootzakje" wil uithangen.
Voor raad, informatie en links zijn er steeds dit forum en talloze andere bronnen... maar beslissen, dát moeten jullie zelf doen.