paspoort tonen

JohnD

#16 , 02 okt 2009 10:17

Voor een bankrekening te openen mag de bank nu zelfs een copie van uw IK opvragen. Dit gezien haar verplichtingen naar de overheid.
Ik heb daar dus zeer sterke twijfels over. Ik ken persoonlijk trouwens iemand die ik wens te vervolgen wegens naamaanmatiging zoals dat heet. Men heeft mij hier op het forum reeds gezegd trouwens dat ik zelfs met een burgerlijke partijsteling weinig kans zal maken bij het gerecht.
De persoon gebruikt reeds meer dan 10 jaar een andere voornaam voor haar bankrekening en sommige andere officiele dokumenten. De voornaam volgens het bevolkingsregister en kadaster en belastingen enz.. is de echte voornaam natuurlijk.
De gewijzigde voornaam die die persoon gebruikt trekt enigszins wel op de officiele voornaam.
Hoe kan het dus dat die persoon een andere voornaam kan gebruiken voor zijn bankrekeningen en sommige andere stukken ? Het gaat zelfs verder nl. op "die" dokumenten van firma's/instellingen, waar men waarschijnlijk niet wil dat een andere voornaam gebruikt word dan deze volgens de ID-kaart, weigert de persoon het gebruik van een volledige voornaam of eist deze persoon dat enkel de eerste letter van de voornaam (die dus wel dezelfde is) gebruikt word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 okt 2009 17:32

Mooie tekst van Privacy commissie

Niet de Privacywet maar een specifieke regelgeving regelt dit aspect. Die bepaalt dat de identiteitskaart moet worden voorgelegd telkens de politie erom verzoekt, of bij elke verklaring of elk verzoek om certificaten, of bij tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder of in het algemeen wanneer de identiteit van de kaarthouder moet worden vastgesteld (art. 1 van het Koninklijk Besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten).

De wetgeving op de witwassing verplicht banken, kredietinstellingen, verzekeraars, enz. om hun nieuwe klanten te identificeren en hun identiteit te verifiëren. Met die voorzorgsmaatregel wil men vermijden dat er rekeningen worden geopend op valse naam of pseudoniem, etc.

Daarnaast moeten de banken ook nog een kopie nemen van de identiteitskaart van de klant op "papieren of elektronische drager".

Die regel krijgt een bijzondere wending wanneer gebruik wordt gemaakt van een elektronische identiteitskaart, aangezien de essentiële informatie voor identificatie (adres) niet zichtbaar is op de kaart, maar enkel via de chip gelezen kan worden. Hier is lezing van de elektronische identiteitskaart dus onvermijdelijk.

Voor de rest is de Privacywet van toepassing op banken. Zo is het voor banken, in toepassing van het proportionaliteitsbeginsel van de Privacywet, verboden om meer gegevens te registreren dan noodzakelijk is voor het identificatie- en controledoeleinde, wat concreet neerkomt op een kopie van de identiteitskaart op een elektronische drager.

Voor wat privé firma betreft - daar kan je natuurlijk je roepnaam gebruiken of een van je andere voornamen - niemand kan dat verbieden.
Enkel in officiële stukken moet je de juiste personalia gebruiken.

Het kan perfect zijn dat toendertijd in de bank een fout ( al of niet opzet) is gebeurd.
Als je geen schade of betrokkenheid hebt zal het idd zeer moeilijk zijn om iets te laten wijzigen.

Lex

#18 , 14 okt 2009 11:38

Voor een bankrekening te openen mag de bank nu zelfs een copie van uw IK opvragen. Dit gezien haar verplichtingen naar de overheid.

Ik hoef dat nog steeds alleen ...
Dat je vb geen auto kan huren zonder die documenten te tonen is idd juist als ik ze niet toon heb ik geen auto.
Er zijn nog vele vb.den waarbij je niet anders kan dan je pas te tonen,denk maar aan het aftekenen van een AZ bij de postbode/postkantoor...idem voor het innen van een postassignatie, bij je ziekenfonds, in het ziekenhuis...enz...om er maar een paar te noemen.

Als je eens zou nadenken dan zou je verschieten bij wie je allemaal je pas moet tonen of je kan niets bekomen.

Reclame

Jan S

#19 , 15 okt 2009 15:34

Politie legitimeert zich adhv uniform en/of aanstellingsbewijs.
Is de politie niet verplicht, op vraag, zijn of haar legimitatiebewijs te tonen (of hoe ze dat ook noemen) ook al zijn ze in uniform?
Wet op het Politieambt :
- een politieman in burger moet zich altijd legitimeren aan de hand van zijn officiële dienstkaart
- een politieman in uniform moet zich verplicht legitimeren aan de hand van zijn officiële dienstkaart op het ogenblik dat hij ergens aanbelt
Aha, bedankt.

Terug naar “Praat café”