Dit jaar moet ik voor de eerste keer een handelspand met afzonderlijke woning aangeven.
Van dit pand met gemeenschappelijk KI, is het winkelgedeelte verhuurd aan een firma, het woongedeelte is particulier verhuurd, met een gewoon geregistreerd woninghuurcontract. Het zijn dus 2 verschillende huurcontracten en die elk een verschillende aanvangsdatum en duurtijd hebben.
Ik begrijp dat ik een verdeling moet maken op basis van oppervlakte en dan aan de hand van die bekomen percentages het niet-geïndexeerde kadestraal inkomen moet opsplitsen volgens deze percentages. Het bekomen gedeeltelijke KI van het woningedeelte, vul ik dan in onder code 106 (waarschijnlijk gelijk te verdelen tussen mij en mijn echtgenote), het resterende KI moet ik invullen onder code 109 (ook verdeeld over beide aangevers). Onder code 110 moet ik de ontvangen brutohuur invullen. Uit wat ik terugvind is de brutohuur, de ontvangen huurgelden, verhoogd met de "huurvoordelen" zoals bijkomende kosten voor de huurder. Die ingevulde brutohuur wordt dan achteraf verminderd door de belastingdienst zelf, met een forfaitaire aftrek van 40%, beperkt tot twee derde van het niet-geïndexeerde ki, vermenigvuldigd met een handelshuurcoëfficiënt.
Klopt dit ongeveer en kan ik hier nog iets verbeteren. Alle tips en adviezen hierover zijn welkom