verstopte wc

Olé ola
Topic Starter
Berichten: 24

verstopte wc

#1 , 30 sep 2009 13:55

Voor de 2e keer in 2 weken tijd, is ons toilet verstopt.
2 weken geleden, hebben wij alle kosten zelf betaald.
Eerst de loodgieter, die het euvel niet kon verhelpen en dan de ontstoppingsdienst.
Die mensen waren bijna zeker dat het probleem 'kalk' is: oude leidingen, oud gebouw,... kalkbrokken die nu loskomen.
Hij heeft het probleem kunnen verhelpen, maar ze waren vrij zeker dat het ging terugkomen.
Ze hebben dus gelijk gekregen, maar zo snel hadden wij het toch niet verwacht.
Tevens hadden ze gezegd dat zij ons -als het probleem terugkwam- niet echt verder konden helpen. We kunnen niet om de 2 weken een ontstopdienst laten komen hé.
Er zou met een camera ed in de leidingen moeten gekeken worden.
Prijs zal navenant zijn.
Nu is mijn vraag, is dit eigenlijk een kost voor ons, of voor de huisbaas?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 sep 2009 14:26

Gaat het hier over een appartement of een woning?

Olé ola
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 30 sep 2009 14:31

Iets er tussenin, vrees ik.
:lol:
Het is niet echt een bel etage, maar het heeft er iets van weg: gelijksvloers is enkel onze inkom. Onmiddellijk trap naar boven: living, keuken en badkamer.
Op het hoogste verdiep zijn de slaapkamers.
Ik wist niet dat zoiets een verschil maakte?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 sep 2009 15:56

Het gaat dus over een woning.

Eigenaar op de hoogte brengen via telefoon dat de ontstoppers jullie hebben meegedeeld dat de buis in zijn totaliteit verkalkt is en dient vervangen of volledig gekuist te worden. (indien dat laatste mogelijk is)

Hoe lang wonen jullie reeds in deze woning?

Olé ola
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 30 sep 2009 19:21

Een dikke 2 jaar.
Huisbaas is reeds op de hoogte, maar gelooft niet dat dit het probleem is.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 30 sep 2009 20:47

Op 2 jaar tijd kan iets dergelijks niet door jullie toedoen, dan valt dit onder sleet en is de verhuurder verantwoordelijk. Als hij niets wil doen na een telefoontje of na mondelinge afspraak rest er je niets anders dan hem aangetekend in gebreken te stellen wegens het niet nakomen van zijn verplichtingen als huurbaas zoals gespecifiëerd in art 1719 tot 1721 BW.
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
In datzelfde schrijven geeft u hem 10 werkdagen na kennisname AS volgens art 53bis GW de tijd om u een voorstel te doen om het gebrek te laten repareren. Maak duidelijk dat indien er binnen die periode geen afspraken worden gemaakt u verdere stappen zal ondernemen.

Olé ola
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 30 sep 2009 21:04

Dank u wel.

Terug naar “Huren”