Beste heer/mevrouw,
Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn betreffende de aankoop van een grote hoeve met een hechte vriendengroep. Concreet hebben we een hoeve met 3 slaapkamers op het oog. Er is voldoende ruimte voor toevoeging van 2 extra slaapkamers (en, indien nodig, bijhorende voorzieningen). Ons idee was dat we hierdoor de grote kosten van het alleen wonen en de bijbehorende moeilijkheden tot sparen kunnen "omzeilen". In de tijd die nodig is om dit gebouw af te betalen zouden we een grote feestzaal (capaciteit 200 man) kunnen verhuren voor feestgelegenheden.
Stel dat de aankoop van het gebouw €1miljoen euro kost. Elk lid betaald op termijn zijn €100.000 euro af (we rekenen op 10jaar). Kan dit zomaar? Ik ben ervan overtuigd dat hier heel wat komt bij kijken waar ik momenteel nog geen concrete kennis van heb, maar dit plan zou ten vroegste van start kunnen gaan binnen +- 2jaar dus we hebben nog tijd om alles uit te pluizen.
Nu vraag ik me ook af of we dit niet onder een vennootschap zouden kunnen aannemen met als businessplan/project een verhuurspand voor co-housing. Voor eventuele werken en restauraties zouden we hier dus ook van een belastingsvoordeel kunnen genieten..?
Alle hulp/bronnen van informatie zijn zeer welkom,
Bedankt bij voorbaat en vriendelijke groet,
Jens