beste dank voor alle reacties. Ik zou echter een verduidelijking willen plaatsen. Ik lees namelijk zaken als "janbal had zijn heup kunnen breken" en "kon hij nog wel veilig autorijden ?"; Kijk, ik ben op ieder moment medisch perfect in orde geweest. Ik heb alleen gevraagd of ik ja of nee die vorm van klantenservice kon krijgen. Men had kunnen zeggen "nee meneer, dat doen we hier niet". Dan had ik zelf de aankopen op de band gelegd en terug in de kar, zonder enig probleem. Maar men heeft mij gezegd "ja meneer, wij zullen dit graag voor u doen". En dan heb ik ondertussen effe gezellig gerelaxeerd. Het enige wat men mij kan verwijten is gemakzucht en luiheid. Maar dat is m.i. niet strafbaar en geen reden om mij op te zadelen met een factuur van 60 euro. Ik heb nooit een ambulance gebeld of gevraagd of toestemming gegeven om een ambulance te bellen (wat dus stiekem en zonder enige reden is gebeurd). Goed, ik zal in 't passeren wel een aangetekende brief afgeven ("aangetekend per drager"), dat kost mij niets, maar als ze mij toch aanmanen te betalen, kan er mij dan iets overkomen als ik verder niets onderneem ? Een doktersattest dat ik nu en dan effe moet gaan zitten ? Ik moet helemaal niet af en toe gaan zitten, als ze mij dat niet toegestaan hadden zou ik het niet gedaan hebben, het hoefde helemaal niet, ik probeer alleen maar service te verkrijgen als ik ga winkelen, en als ik die niet krijg maak ik daar geen probleem van, anders maak ik daar dankbaar gebruik van (en maak ik het mij effe gemakkelijk terwijl men voor mij de service verleent). En de ambulancier heeft trouwens geconstateerd dat er met mij helemaal niets aan de hand was. Maar de essentie is dus : moet ik zomaar een factuur betalen waar een ander mij (zonder mijn weten) mee opzadelt ? Stel dat u uw buurman niet kunt luchten en u belt stiekem een ambulance met als reden "die man heeft zich tijdens het tuinieren moeten neerzetten om uit te blazen en hij zag zo te zien wat bleek", en hem zodoende kwaadwillig opzadelen met een factuur, kan dat zomaar ?
in theorie moet sinds begin 2019 de persoon waarvoor de ziekenwagen gebeld word de factuur betalen (of via de verzekering), beste dat u momenteel kan doen is de factuur van de ziekenwagen betwisten bij de firma/organisatie/ziekenhuis via het aangetekend schrijven en hun antwoord afwachten (eis een antwoord binnen de 14 dagen).
ik ga daar als ambulancier ook niet altijd mee akkoord, maar regels zijn regels helaas
als het een winkel betreft van een bepaalde grote keten stuur uw aangetekend schrijven naar hun hoofdzetel in Belgie en een aangetekend schrijven naar de lokale winkel en verwijs in beide brieven naar elkaar en eis van beiden een antwoord binnen de 14 dagen.
eis van de winkel(keten) dat u alleen het bedrag van de factuur eist of dat ze deze zelf betalen