Hallo allemaal,
ik ben aangesteld als voorlopig bewindvoerder over mijn moeder.
Mijn moeder wil mij geld schenken, is dit mogelijk?
Ik heb al veel gezocht op internet, blijkbaar zou het toch kunnen?!
Een schenking is enkel mogelijk als de vrederechter daarvoor machtiging geeft.Hallo allemaal,
ik ben aangesteld als voorlopig bewindvoerder over mijn moeder.
Mijn moeder wil mij geld schenken, is dit mogelijk?
Ik heb al veel gezocht op internet, blijkbaar zou het toch kunnen?!
onbekwaam is onbekwaam eerder zien of die schenking wel gerechtvaardigt is , wat denken de andere erfgenamen van dit voorstel ?Bedankt voor de snelle reaktie!
Hangt het dan van de goodwill van de vrederechter af of dit kan, want eigenlijk ben ik toch aangesteld als vertegenwoordiger omdat mijn moeder "onbekwaam" is. Op welke manier wil de vrederechter dan kunnen beoordelen of ze inzake schenken dan wel "bekwaam" is?
Art. 488bis. H.§ 2. De beschermde persoon kan slechts geldig schenken onder levenden of een uiterste wilsbeschikking maken na machtiging, op zijn verzoek, door de vrederechter. De vrederechter oordeelt over de wilsgeschiktheid van de beschermde persoon.Bedankt voor de snelle reaktie!
Hangt het dan van de goodwill van de vrederechter af of dit kan, want eigenlijk ben ik toch aangesteld als vertegenwoordiger omdat mijn moeder "onbekwaam" is. Op welke manier wil de vrederechter dan kunnen beoordelen of ze inzake schenken dan wel "bekwaam" is?
Een bijzondere machtiging vragen aan de vrederechter is geen 'gewoon' briefje schijven hé!@paling : ik ben enig kind en mijn ouders zijn sinds 27 jaar wettelijk gescheiden!
@lex : bedankt voor de info, mijn schrijven aan de vrederechter gaat vandaag nog de deur uit.