#3 , 20 mar 2020 21:33
Hallo Thomas Morus,
Eerst en vooral dank voor je snel antwoord!
Ik denk dat ik mij evenwel slecht uitgedrukt heb. Ik geef hieronder wat de bank mij stuurde:
"Overzicht van de tegoeden op datum van overlijden:
Type rekening........................ nummer......................titularis.....................................waarde
1/ zichtrekening .........................BE11 xxxx xxxxx.........de overledene..........................1000,- euro
2/ spaarrekening........................BE22 yyyy yyyyy.........de overledene...........................5000,- euro
3/ effectenrekening....................033- abacde eee........de overledene.........................10 000,- euro
......................................................................................(vruchtgebruiker)
De vraag is of de effectenrekening in nr 3/ wel degelijk dient vermeld te worden in de aangifte van nalatenschap, omdat de overledene alléén vruchtgebruiker is en dus niet de blote eigenaar. De blote eigenaar is een kind dat blote eigenaar werd bij een vroeger overlijden van zijn moeder. Op dit bedrag (10 000,- euro) werd toch reeds bij het vroeger overlijden successierecht betaald? Of redeneer ik verkeerd?
Hartelijk dan bij voorbaat voor uw reactie !