Wasmachine merk X binnen garantie, appartement gehuurd.
6 maanden geleden wateroverlast door de wasmachine via een andere machine water eruit pompt, volledige afvoer nagekeken en proper gemaakt maar niet veel te vinden en als ik de wasmachine test dan is alles normaal en werkt het weken aan een stuk om dan plots terug te water via een andere machine eruit te pompen.
Na de volledige afvoer en aanvoer na te kijken, ook met een expert hebben we geen flauw idee, het lijkt erop dat de afvoer het plots niet kan slikken maar dat dit slechts tijdelijk is. Maar dan valt op dat de wasmachine geen warm water meer geeft, technieker onder garantie komt langs met de mededeling warmte element defect en is na 3 minuten terug buiten want dat element moet besteld worden.
Technieker komt terug langs en vervangt het warmte element. Op de vraag waarom de machine plots zijn water niet door de afvoer krijgt krijg ik als antwoord dat als de machine ziet dat het water niet warm word dit besluit een testprogramma te doorlopen waarbij het volgens de technieker 1.5 uur lang water door het warmte element laat lopen om het 'vrij' te krijgen. Dat kan de afvoer niet slikken waardoor het een andere weg zoekt, zolang het toestel niet beslist terug dat programma te doorlopen is er niets aan de hand. (vermoedelijk na een stroomonderbreking heb je terug prijs). Maar het element is vervangen geweest, werkt en dus geen test programma meer.
4 maanden verder krijg ik te horen dat het bij de onderbuur binnen regent en jawel hoor, terug geen warm water en terug het test programma met dat verschil, ik was heel laat om in te grijpen en er is schade bij de onderbuur.
Op zich is de schade verzekeringswerk maar wat moet ik aanvangen met die machine zelf?
Ik kan het terug laten herstellen onder garantie maar wat dan?
Als dat element terug kapot gaat en ik ben niet thuis, enig idee hoeveel water door een machine gaat op zoveel tijd met de kraan los open? De schade zou enorm zijn en men zou mij kunnen verwijten dat ik geen goede huisvader ben, zeker nu er al reeds schade is geweest.
Of is het mijn taak een afvoer te voorzien die water 90 minuten lang water kan slikken aan volle snelheid? Maar ik ben huurder, moet ik dan de huisbaas gaan aanspreken dat de afvoer niet voldoende is? Maar dit test programma is een niet normale werking van het toestel, naast de kwestie van gigantische verspilling.
Of moet ik de fabrikant of verkoper van de wasmachine in gebreke stellen? Maar ik vrees dat die weinig gaan doen, hoogtens het defect herstellen.
Of moet ik gewoon mijn verlies nemen, de verzekering de schade laten afhandelen en een recent wasmachine onder garantie op het containerpark duwen?
Bijkomstig is de vraag nog waar ik het meeste tijd, energie en geld aan kwijt ga zijn, de vorige herstelling heeft mij reeds 2 dagen verlof gekost, nu zit ik met verzekeringswerk, franchises en terug met een hoop gezever, gelukkig is de verstandhouding tussen de onderbuur en mijzelf prima.