nalatenschap notaris

Thomas Morus
Berichten: 6114
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: nalatenschap notaris

#16 , 12 mar 2020 23:11

Ik zie niet in hoe een notaris wel bewijzen kan leveren die je niet zelf kunt leveren....
Mijn ervaring is dat de notaris aan de cliënt vraagt om de bewijzen aan hem te leveren zodat hij ze daarna zou kunnen gebruiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 495

#17 , 12 mar 2020 23:51

Je kan ook een afspraak maken bij de dienst erfbelastingen, vul het formulier dan zo goed mogelijk in, en breng alle bewijsstukken (attesten van bankrekeningen, effectenrekeningen, schatting huis en inboedel, waarde auto, begrafeniskosten, .....
Ze zullen je dan uitleggen wat je waar moet invullen, alsook zeggen wat er nog ontbreekt.
Bel daarvoor naar het telefoonnummer 1700, en vraag een afspraak bij de dichtsbijzijnde dienst erfbelastingen.

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 67

#18 , 13 mar 2020 14:48

Th. M. slaat de nagel op de kop . Notaris kent alleen de bewijzen die de klant zelf geeft. Dus kan men in principe alles zelf doen en raad vragen aan genoemde belastingdienst.
Ik stel mij volgende vragen : Gaat die dienst mij in mijn voordeel raad geven ? ( en tijd genoeg uittrekken voor mij om alles correct in te vullen, vermits het gratis is)
Een notaris heeft ondervinding en weet veel meer als ik ( nadeel veel kosten natuurlijk)
En als er eventueel betwistingen zijn , is de belastingdienst misschien meer bereid te luisteren naar een notaris dan naar mij.

Reclame

marc belmans
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 apr 2020 18:57

Voor het invullen van aangifte van nalatenschap heeft men verschillende mogelijkheden.
Hierbij volgende bedenkingen:
1 / Via Notaris.
- Vraag best vooraf een kostenraming hiervoor. Ik heb de ervaring dat deze kost van de notaris gebaseerd is op de grootte van het erfdeel. Hoe groter het erfdeel hoe hoger de kosten van de notaris. Wat volgens mij nadelig is als men over grotere vermogens spreekt waarbij het werk +/- hetzelfde is als voor de kleinere vermogens.
- Uieindelijk ben jij zelf verantwoordelijk dat alle info over het huwelijksvermogen of erfdeel ( roerend, onroerend ) aangeleverd wordt.
- Notaris kan vooraf ook simulatie(-s) maken van de te betalen erfbelasting.
- Notaris is onafhankelijke persoon ten opzichte van de verschillende erfgenamen en dit kan aangewezen zijn igv betwistingen of discussies tussen erfgenamen.

2 / Zelf invullen.
- Standaard document is beschikbaar op site van Vlabel. In bovenstaande communicatie reeds meegedeeld.-
- bij eenvoudige aangiftes: kleine vermogens en recht toe recht aan; is dit niet zo complex.
- Bij Vlabel kan men advies bekomen. Bv als men niet juist weet wat waar invullen ?
- Dit is zonder kosten maar kan wel veel kopzorgen geven als men niet kan overleggen met een adviseur en bij grote en complexe vermogensamenstelling.

3 / Laten invullen door gespecialiseerde ondernemers / diensten die een juridische of fiscale achtergrond, studies en ervaring hebben. Zoals diensten die aan vermogenplanning of successie planning doen.
- eenvoudig te vinden op internet als men intikt : " invullen van aangifte van nalatenschap"
- volgens advertentie geven ze een vaste prijs na een eerste gesprek.

Aan ieder voor zich de keuze. Elk pad heeft zijn voor- en nadelen en is afhankelijk van verschillende factoren.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”