Bij deze juridisch advies gevraagd bij onderstaand probleem:
In augustus 2018 heb ik een nieuwe auto gekocht met garantie. In januari is er een defect aan de electronische instrumenten – geen enkel instrument of waarschuwingsindicatoren werken nog.
De dag nadien gaat de wagen bij de dealer binnen voor diagnose. Deze geeft aan dat de instrumenten vervangen moeten worden end at dit onder garantie zou gebeuren. De invoerder/leverancier draagt een uitgebreide diagnose en analyse op om na te gaan dat de garantie wel van toepassing is.
De stelling van de dealer wordt bevestigt en de vervanging dient onder garantie plaats te vinden.
Het probleem is nu dat de leverancier de levering van de onderdelen blijft uitstellen. De dealer doet alle moeite om de levering te bespoedigen maar zonder positief resultaat.
Ondertussen is de redelijke termijn waarin het herstel dient te gebeuren verstreken en moet ik gewoon verder blijven afwachten.
Als resultaat zit ik met een wagen die ik niet kan gebruiken – zonder instrumenten is een auto niet conform de wetgeving. Ik kan hem ook niet verkopen wegens afkeur door de technische inspectie. Ten derde kan de wagen ook niet worden hersteld wegens het niet leveren van onderdelen.
Ik wil nu de koopovereenkomst laten ontbinden op grond van art 1641BW. Ter info: ik ben zelfstandige en heb de wagen gekocht op BTW nummer, dus geen consumentenbescherming.
Ten tweede wil ik ook niet-conformiteit inroepen (art 1604BW). Niet op de levering van de wagen zelf maar op de levering van de garantie dewelke deel uitmaakt van de koopovereenkomst.
Concreet zijn mijn vragen:
- Klopt mijn bovenstaande stelling dat zowel art1641 en 1604 van toepassing zijn of zal de ene het andere uitluiten?
- Hoe dien ik voor mijn eis een vordering in?
- Kan ik beide tekortkomingen in één eis bundelen of moeten ze afzonderlijk worden ingediend?
Voor de volledigheid:
ik heb me wekelijks geïnformeerd bij de dealer, hij kon niet meer doen dan mij telkens informeren dat de levering met een week is uitgesteld.
Op aanraden van de dealer heb ik een klacht ingediend bij de klantendienst van het merk. Hierop wordt niet gereageerd.
Op 27 februari heb ik, per mail en per aangetekend schrijven, de leverancier/invoerder in gebreke gesteld en gevraagd de onderdelen tijdig te leveren om wagen alsnog te herstellen. Als alternatief stelde ik voor de wagen te ruilen voor een werkend exemplaar. Hierop wordt ook niet gereageerd.
Om de zaak buiten de rechtbank te regelen heb ik tevens melding gedaan voor bemiddeling bij FOD economie. Ik ga nog een poging wagen via Test-Aankoop of zo maar ik vrees dat dit weinig uit zal halen en ik het via gerechtelijke weg zal moeten oplossen.
Inside info van een medewerker van de leverancier: “op klachten wordt nooit gereageerd. 98% van de klachten vervallen automatisch omdat klanten niet verder kunnen of durven gaan”.
Wanneer iemand advies voor mij heeft hoor ik dat graag.
Alvast bedankt,
Johan