Graag doe ik hier even mijn verhaal.
Oktober vorig jaar maakte ik een trip naar Oekraïne. Dit is nog steeds geen EU, en dus gelden hier roamingtarieven. Ik kreeg bij het landen al een sms’je dat ik één enkele MB 15 EUR kost. Na het landen navigeerde ik dus snel naar het menu om roaming uit te zetten. Alvorens dit voltooid was, trokken mijn apps een hoeveelheid data binnen, waardoor ik een roaming factuur van 90 EUR werd aangerekend. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat ik me hier behoorlijk bestolen voel.
Ik belde reeds met de provider en één van de contactpersonen wist me te zeggen dat na de afschaffing van de roamingtarieven in de EU, ze gewoon de roaming buiten de EU hebben opgekrikt om te compenseren. Ik voel me hier dermate onrecht aangedaan dat ik niet zomaar kan laten passeren. Voor jullie allen gaan antwoorden ‘je had maar van tevoren roaming moeten uitzetten’ of ‘je was verwittigd’. Het feit dat de EU dit binnen zijn lidstaten al aan bande heeft gelegd toont effectief aan dat deze kosten niet te verantwoorden zijn. Ik noem het diefstal bij klaar daglicht, georganiseerde maffia. Er is geen wetgevend kader om hier iets tegen te beginnen neem ik aan? Het is toch niet omdat er in de wet nog niets is opgenomen dat dit moreel te verantwoorden is? Hebben jullie hier advies over?
Groet,
Thomas