Dank voor de waardevolle informatie Berenod.
Het blijft onbegrijpelijk voor mij waarom iemand tijdens de gezinshereniging hier mag blijven, alle rechten krijgt, het leven hier gewoon raakt en nadien eventueel het land uitgezet word en alles terug afnemen. Ze zouden tijdens de procedure de persoon in kwestie in het land van herkomst moeten laten en pas na de beslissing gevallen is laten overkomen naar België en hun die rechten geven.
Dat terugkeervisum is uiteraard een optie maar voor een plezierreis (die men kan bewijzen met vlucht heen en terug) zullen ze dit niet toestaan denk ik. Vlucht uitstellen blijft mogelijk maar dan moet er een serieuze opleg betaald worden voor wijziging van datums.
Wat ik u ook wou vragen is het volgende : indien de gezinshereniging geweigerd word moet de persoon terug naar het land van herkomst. Welnu, er is geen rechstreekse vlucht vanuit Brussel voor die persoon dus verplicht om een tussenlanding te maken in een ander Schengenland. Wat gebeurt er ginder dan tijdens de paspoortcontrole? De persoon in kwestie is dan illegaal in dat Schengenland maar door het feit dat er geen keuze was en 6 maanden in België moest blijven voor de procedure gezinshereniging vraag ik me af wat ze in dat ander Schengenland dan zullen zeggen. Dat de persoon in hun computer komt als illegaal of overtreder van de schengenregels? Of kunnen ze ook in andere schengenlanden zien dat die persoon net een procedure gezinshereniging achter de rug heeft van 6 maanden die geweigerd is?
Hartelijk dank voor reacties
Ikzelf heb ook een procedure gezinshereniging gedaan, maar bij mij was mijn echtgenote de hele tijd in het buitenland, zij kreeg haar visum type D gezinshereniging pas nadat alles was goedgekeurd.
Bij aankomst in België had zij dan ook 3 weken later haar F-kaart op zak.
In uw geval is het ofwel huwelijk in België ofwel gezinshereniging gebaseerd op samenwonen, een procedure die inderdaad het risico inhoudt dat het hier afgekeurd wordt nadat de partner al een hele tijd hier is.
Werd me voor die reden trouwens afgeraden.
De enige mensen die hier wat gediscrimineerd worden zijn deze in de same sex relaties, maar dit heeft dan niets met de Belgische wetgeving te maken maar voornamelijk omdat in het land van herkomst van de niet Europeaan geen same sex huwelijken mogelijk zijn.
Die hebben inderdaad enkel en alleen de mogelijkheid om de partner eerst naar hier te halen en dan pas voor huwelijk/samenwoonst te gaan gevolgd door gezinshereniging.
Maar normaal gezien gaan de meeste diplomatische posten al een deftig onderzoek doen naar uw relatie alvorens ze het visum type C met oog op huwelijk of samenwoonst goedkeuren, en is het risico op afkeuren gezinshereniging relatief beperkt indien u eerlijk geweest bij tijdens de aanvraag van het visum.
Zij weten ook wel de impact die een afgekeurde gezinshereniging op mensen kan hebben en delen dit type visum zeker niet zonder nadenken uit.
Natuurlijk zijn er ook degenen die een partner met een gewoon visum type-C toerisme laten afkomen en dan de hele boel hier in gang steken, maar het zijn zij die het systeem misbruiken (dit visum dient daar niet voor, je hebt bij aanvraag net moeten bewijzen dat de reiziger bij het verstrijken van het visum terug gaat naar zijn/haar thuisland) en daar dan ook een (enorm) veel hoger risico hebben dat de gezinshereniging afgekeurd wordt.
Indien toch afgekeurd en ze moet een niet rechtstreekse vlucht nemen is dit geen probleem, zij vertrekt in Brussel voor een vlucht naar een ander Schengenland, waar zij in transitzone blijft wanneer ze wacht op de aansluitende vlucht naar het thuisland. Je verlaat de Schengen zone in Brussel, waar je de "departed" stempel in je paspoort krijgt.
Ze kan inderdaad niet met gewoon openbaar vervoer naar bv Schiphol om van daar te vertrekken, dit zal met het vliegtuig moeten!