schade auto door slecht wegdek put beschadiging

skalle
Topic Starter

schade auto door slecht wegdek put beschadiging

#1 , 28 aug 2009 16:48

Vannacht( 2.00u) ter hoogte van rochefort richting brussel op de E 411 heb ik schade opgegelopen aan de 2 rechterbanden en velgen van mijn auto door een put in het wegdek. Ik heb deze niet opgemerkt daar de baanverlichting uit was en ik heb ook geen borden gezien.
deze namiddag heb ik een pv laten opmaken en de verzekering ingelicht.Heeft er iemand ervaring of ik de schade kan terugvorderen ( totaal voor 780 €).
:?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2009 18:33

U zal moeten bewijzen dat de schade afkomstig was van DIE put en dat de wegbeheerder of gemeente NIET wist dat daar een put was of niet op tijd gereageerd heeft.
Ik vrees HEEL moeilijk gezien u blijkbaar nog hebt kunnen verderrijden.
Het oorzakelijk verband tussen 1 en 2 - u moet de schuld bewijzen - het gebrek aan voorzorg.

skalle
Topic Starter

#3 , 28 aug 2009 20:33

ja , wij zijn verder kunnen rijden .Na de toch wel hevige klap ondervond ik ook direkt niks ernstig aan de auto.Echter, vanmorgen bij licht zag ik de beschadiging aan de banden (verdikking zijkant) en velgen.
het beste had ik ter plaatse een pv laten opmaken , eventueel foto's nemen etc..niet zo evident op terugweg van vakantie op een niet-verlichte autoweg om 2.00u s'nachts...

Reclame

Drone

#4 , 29 aug 2009 00:56

het is niet omdat men in een put rijd, dat u band onmiddelijk leeg staat, zelf meegemaakt en voor mij althans goed afgelopen ( achter bijna 2 jaar ):

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 341.0.html

u zeker niet laten doen door de politie en verzekeringen is de boodschap!

Franciscus

#5 , 29 aug 2009 12:58

U moet exact kunnen zeggen waar die put is.
Een autosnelweg MOET niet verlicht zijn - uw wagen moet lichten hebben.

Als het enigzins kan neem foto's van de plaats van de feiten.
Van slecht naar goed :
De politie zal het PV opsturen naar arrondissement - parket rochefort- die zullen politie opdracht geven om ter plaatse nazicht te gaan doen na al of niet vertaling van het dossier - bij niet wordt het eerst vertaald.
Politie faxt het PV naar Rochefort - daar verstaat men geen Nederlands en vraagt men om het PV te vertalen.
Politie ' verstaat' Nederlands en gaat ter plaatse nazicht doen en stelt navolgend PV op in het Frans dat op zijn beurt weer moet vertaald worden.

Waaom vertalen wel omdat de wet dat zegt en omdat er burgers zijn die daarna komen klagen dat politie hun uitleg ( in een vreemde taal) fout heeft begrepen.

Ga dus zelf snel foto's nemen - ga zelf naar de politie ter plaatse en doe melding van 1 - gat in weg 2- uw schade en opname doro politie uw woonplaats.
Wanneer overheid ( politie-gemeente-wegbeheerder) in kennis moeten ze alle maatregelen nemen om te voorkomen dat. Als enkele dagen later dan nog blijkt dat er nog niets gedaan is weer enkele foto's nemen == gebrek aan voorzorg.

j.demoor

#6 , 30 aug 2009 12:19

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan,of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt ook voor de overheid die de wegen onder ha ar bewaring heeft.

‘De overheid,met name een gemeente,mag voor het openbaar verkeer enkel voldoende veilige wegen aanleggen en openstellen. De overheid moet,tenzij een vreemde oorzaak die haar niet kan worden aangerekend en haar verhindert haar veiligheidsplicht na te komen,door aangepaste maatregelen ieder abnormaal gevaar,zichtbaar of niet,voorkomen‘[Cass. ARC930239F,26 mei 1994(Distexhe t. Gemeente Dison),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,982].

‘Hormis le cas où une cause étrangère qui ne peut leur être imputée les empêche de remplir l'obligation de sécurité qui leur incombe,les pouvoirs publics doivent,par des mesures appropriées,obvier à tout danger anormal dans l'établissement des voies qu'ils ouvrent à la circulation publique(1).Ce danger anormal est l'obstacle de nature à tromper la légitime confiance de tout usager circulant normalement sur cette voie‘[Cass. 12 april 1984,Pas. 1984,I,1016;,Cass.27 november 1980,R.W.1981-82,2096-2098;Cass. 12 april 1984,R.W.1984-85,1873;Cass. 21 mei 1987,R.W. 1987-88,620-621,noot.;Cass. 10 oktober 1991,R.W. 1991-92,779,Bull. 1992,114,Verkeersrecht 1992,90;Cass. ARC930239F,26 mei 1994(Distexhe t. Gemeente Dison),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,982].

Wie zich hierop beroept moet fout,schade en oorzakelijk verband tussen fout en schade aantonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

skalle
Topic Starter

#7 , 14 sep 2009 21:27

Zondagavond op terugweg van weekendje ardennen waren er werken aan de baan!! , blijkbaar zijn ze de putten aan het het herstellen , wel weer 1 uur file dankzij deze werken :(
Duidelijk bewijs dat de baan in slechte staat was.?

E411 (A4) Luxembourg > Namur > Bxl/Bsl in Wanlin 14-09-2009 | 2009-09-14 11:54:54

Bron : Verkeerscentrum Perex meldt :Wegenwerken op de E411 (A4) Luxembourg > Namur > Bxl/Bsl ter hoogte van Wanlin richting Brussel/Bruxelles. Pechstrook en rechterrijstrook versperd, Snelheid beperkt via borden 70 km/u. Tussen de Kp 94 en 91.3Herstelling van gaten in het wegdekTot 18/09/2009 17u00

Franciscus

#8 , 15 sep 2009 19:03

Neen, dat hoeft toch niet zo te zijn.
Maar u kan wel die gegevens opvragen waarbij u indirect bewijzen hebt dat de werken er warenn voor een rijbaan in slechte staat.

Op de E313 zijn er ook werken rond Tessenderlo elke dag file maar daar is men een nieuwe brug aan het steken zodoende

Terug naar “Verkeersongevallen”