Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever en ga binnen enkele weken aan de slag bij een nieuwe werkgever. Mijn oude werkgever is ook op de hoogte dat ik een nieuwe job heb.
Nu moet ik bij de nieuwe werkgever eens langsgaan om nog een aantal zaken te bespreken en voor te bereiden naar opleiding en inwerkingstraject toe. Daarom heb ik gevraagd om voor die dag een dag sollicitatieverlof te mogen opnemen. Deze wordt mij echter geweigerd, "want sollicitatieverlof dient om een nieuwe job te zoeken en die heb ik al. Aangezien ik nog genoeg ander verlof heb dat moet opgebruikt worden, moet ik maar 1 van deze dagen gebruiken hiervoor."
Mijn werkgever geeft aan dat de wetgeving rond sollicitatieverlof nogal grijze zone is, en "desnoods moet dit dan door de arbeidsrechtsbank beslist worden". Dus eigenlijk een vermomde bedreiging naar mij toe, als ik mijn zin zou willen doordrijven.
Hebben zij eigenlijk het recht mij dit zo te weigeren?
Ik wist dat ik zelfs nog 13 dagen sollicitatieverlof kon eisen (als ik meedeelde dat ik intussen nog naar een betere nieuwe job zoek dan de huidige die ik al vond) maar ik wou zo onnozel niet doen. Enkel die ene dag wenste ik te gebruiken, maar ik vind het bijzonder grof dat ze nu zelfs daar moeilijk over doen.
De weigering werd me ook telefonisch meegedeeld. Ik twijfel er nu sterk aan om nog een mail na te sturen met de melding dat mij dit telefonisch werd geweigerd, en of zij mij die weigering op papier willen meedelen...