Is een deurbel verplicht?

artemis
Topic Starter

#1 , 08 sep 2009 12:12

Ik neem aan van wel, maar waar staat het in de wet..

Het gaat over een naburig pand, eigendom van een geestelijke (mogelijk een fonds of vzw), waarin mannen die in problemen en noodsituaties verkeren voor korte of langere duur kunnen wonen. Deze mensen worden er semi-begeleid, wonen in 20 individuele studio's en hebben er hun domicilie. Ieder heeft zijn brievenbus en er zijn ooit bellen geweest maar die functioneren al jaren niet meer en hangen er allemaal uit.

Het probleem is ook dat dit veel overlast veroorzaakt voor de omwonenden. Mensen die daar iemand willen bezoeken staan altijd te roepen of te fluiten op de straat, dat gebeurt uiteraard ook 's nachts. De helft van deze studio's ligt aan de achterkant, zodat het voor die bewoners al helemaal onmogelijk is om te weten wanneer er iemand voor hen aan de deur staat.

De bewoners van dit pand zullen zelf niet klagen, ze zijn al blij dat ze een woonst hebben, hulp krijgen (poetsvouw, sociaal assistent) en 2x per dag ergens gratis kunnen gaan eten.

Via welke wet kunnen wij eisen dat dit pand terug van bellen wordt voorzien?
a) rekening houdend met het feit dat wij geen bewoner zijn en dat het onmogelijk is om de bewoners zelf hiervoor te laten opkomen (gezien de bijzondere situatie).
b) om een einde te stellen aan de overlast die het voortdurende geroep en gefluit aan dit pand voor de omwonenden meebrengt.

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 sep 2009 12:33

Op de gemeente kan men je uitzoeken op wiens naam dit pand staat ingeschreven.

Deze dan eens een vriendelijke brief (aangetekend) zenden met de vraag de bellen te repareren aangezien het gebrek ervan overlast veroorzaakt voor de omwonenden.

Geen reactie of reparatie binnen de maand, tja herinnering zenden en om een oplossing binnen de 3 weken na kennisname vragen vooraleer u door hen verplicht wordt "verdere stappen" te ondernemen om terug van een goede nachtrust te kunnen genieten.

9/10 komt het zo wel in orde. Behoort je geval tot de 1/10de hardleerse dan kan je ofwel naar het vredegerecht stappen ofwel nog eerst wat meldingen burengerucht bij de politie plegen...

Altijd een processie van Echternach dergelijke gevallen.

artemis
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 13:17

Bedankt VDB.

Ons idee was om eerst met deze geestelijke of een verantwoordelijke van zijn organisatie te gaan praten. Hij is een zeer gerespecteerd figuur in deze buurt en heeft ook ons respect (al heb ik de brave man nooit ontmoet, enkel zijn medewerkers).

Ik hoopte echter om over meer argumenten te beschikken om hem (hen?) mee te kunnen overtuigen, dan enkel de overlast.
Is het dan niet zo dat elke woonst voorzien moet zijn van een deurbel? Is dat niet wettelijk verplicht? Nu kan een postbode of een wijkagent niet eens aanbellen. Regelmatig gaat een bewoner in dat pand uit de bol (het zijn geen 'gewone' mensen die er wonen, ik kan bijna een boek schrijven over de belevenissen met de bewoners aldaar), allemaal goed en wel maar de meest wenselijke en normale burenreactie is dan vaak dat er iemand wil aanbellen om een bewoner attent te maken op een storende activiteit. Deze mensen zijn zeker aanspreekbaar maar als je niet kan aanbellen is contact en communicatie vaak onmogelijk.

Voor alle duidelijkheid: Het pand is geen instelling, het zijn allemaal individuele bewoners en er is ook geen permanente supervisie. Er is enkel een beperkte begeleiding, deels op een ander adres.

Reclame

Vandebos

#4 , 08 sep 2009 13:46

momentje eventjes spieken in de technische wooncode..

artemis
Topic Starter

#5 , 08 sep 2009 14:12

Daarnet sprak ik een andere buur en die dacht dat de bewoners van dit blokje daar niet gedomicilieerd zijn, maar hun domicilie zouden hebben op de zetel van de organisatie die hen helpt. Als dat klopt gaat het enkel om een verblijfsadres en dat zou een invloed kunnen hebben op het wel of niet aanwezig moeten zijn van een deurbel.

Nu ja, studentenkamers hebben toch ook een deurbel (en maar normaal ook). Stel dat er in een naburig huis iets gevaarlijks aan de hand is (brand, explosiegevaar, o.d.) dan moet men daar toch kunnen aanbellen om hen te verwittigen. Het lijkt me ook een gevaarlijke situatie op die manier.

Vandebos

#6 , 08 sep 2009 14:27

Ik heb het KB van 8 juli 1997 Brussel en Vlaanderen toegevoegd in de link lijst. In Het Brusselse KB heeft men een artikel 9 opgenomen dat specifiek een deurbel verplicht.

Trouwens als er reeds deurbellen zijn gaat het niet zozeer of de verplichting al of niet aanwezig is doch om de goede huisvader rol ( hier de instelling, bvba of gemeenschap) om het pand in goede staat te onderhouden. Defecte deurbellen dienen dus gerepareerd te worden.

Edit: Kijk eens het gemeentelijk reglement na. De stad Mortsel bijvoorbeeld heeft via een stedelijke ordonantie deurbel en postbus verplicht gemaakt.

artemis
Topic Starter

#7 , 08 sep 2009 15:02

Bedankt, daar ben ik al wat mee.

Wat betreft de domicilies is er toch nog onzekerheid. Op de (meeste) brievenbussen kleven immers (juiste) namen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2009 19:54

Eventjes ruggespraak ...deurbel staat wel op de controle lijst bevolking controle wonen - vermoedlijk in een omzendbrief of zo
In de gemeentelijke codex bij ons staat er niets van in.
Voor domiciliëring wordt verondersteld dat er EN een deurbel EN een naam op staat.

Terug naar “Andere”