Hallo,
Vooraf: mijn vraag hoort misschien onder verzekeringen thuis, maar het is ook een verpakt financieel product, vandaar dat ik ze hier stel.
Is het wettelijk toegelaten dat een pensioenspaarverzekering enkel het luik levensverzekering actief heeft staan, zonder overlijdensverzekering voor minstens de opgebouwde reserves? De opgebouwde reserves bestaan uit mijn zuurverdiende centen, vermeerderd met wat rendement, en die zou ik in (bijna) alle gevallen bij de begunstigden willen zien toekomen.
Ik heb enkele slapende TAK-xx pensioenspaarverzekeringen, maar heb niet veel zin om voor elk van hen na te gaan wat de algemene voorwaarden hieromtrent stellen. Ik hoop gewoon dat het wettelijk geregeld is.
Onderstaande scenario's zouden bv. mijn maag doen keren (al zal die desgevallend nogal inactief zijn):
*/ Ik ga off-piste skiën en kom om in een lawine. Verzekeraar stelt dat ik een gevaarlijke sport beoefend heb, dat de overlijdensverzekering dan niet tussenkomt en steekt al mijn pensioencenten in zijn zakken
*/ Ik zet een pensioenspaarverzekering in slaapstand. Er worden dus geen premies meer gefactureerd, noch onttrokken aan de reserves. Ik val dood. Verzekeraar stelt dat de waarborg overlijden niet meer actief is en steekt al mijn pensioencenten in zijn zakken
In het algemeen (voor levensverzekeringen) vrees ik dat zoiets toegelaten is. Ik hoop dat de wetgever voor pensioenspaarverzekeringen dat niet toelaat.
Er is in geval van een pensioenspaarverzekering ook nul extra risico voor de verzekeraar indien hij enkel de reserves moet uitkeren bij overlijden. Een jaarlijkse premie zou desgevallend dan ook zeer vreemd zijn.
Alvast bedankt voor de inzichten.
Mark